تحصیل دکترا در کانادا و شرایط آن

تحصیل دکترا در کانادا

تحصیل دکترا در کانادا یک مزیت استثنایی است. بیشتر دانشگاه های قدیمی و به نام آمریکای شمالی در کانادا جای گرفته اند. کشور پهناوری که رنگین کمانی از قومیت ها و ملیت های گوناگون در آن می زیند. همین ویژگی های فرهنگی است که آن را بهترین کشور مهاجر پذیر جهان ساخته است. ساختارهای دموکراتیک این کشور تنها در نظام سیاسی آن جلوه گر نیستند بلکه این ارزش های دموکراتیک و والا خود را در سازماندهی فرهنگ و آموزش آن نیز نمایان می سازند. شرایط بهینه زندگی در آن دانشجویان زیادی را از اقصی نقاط جهان به سوی کانادا کشانده است. بهترین مغزها و خلاقیت ها در قدیمی ترین دانشگاه های آمریکای شمالی گرد می آیند و پس از تحصیل نیز در همان جا به کار می پردازند. تکنولوژی پیشرو این کشور و جامعه متخصصان آن رهاورد این نگاه دوراندیشانه سیاستمداران و قانون گذاران عاقبت نگر این کشور است.
شما تا اینجای مقاله پا به پای ما آمده اید. این علاقه نشان می دهد که به تحصیل دکترا در کانادا به شکلی جدی می اندیشید. ما به شما کمک می کنیم که این اندیشه را به واقعیت تبدیل کنید و به انبوه دانشجویانی بپیوندید که از جای جای جهان به این کشور مهمان دوست و مهاجر پذیر روانه می شوند.
برای تحصیل دکترا در کانادا به شرایط و پیش زمینه هایی نیاز دارید که همه را به دقت و با تفصیل در این مقاله گرد آورده ایم. پس با ما همراه شوید تا شما را برای تحصیل دکترا در کانادا به کانادا روانه کنیم.

 

کانادا

برای تحصیل دکترا در کانادا عازم کشوری می شوید که موقعیت مکانی بی نظیری دارد. کانادا کشوری در شمال قاره امریکاست. اقیانوس اطلس از شمال آن را محدود می کند. غرب این کشور با اقیانوس آرام هم مرز است. در شمال آن نیز اقیانوس منجمد شمالی گسترش یافته است. ایالات متحده آمریکا نیز همسایه جنوبی آن است.
جالب است بدانید که کانادا دومین کشور پهناور دنیاست. این کشور از ده استان و سه قلمرو درست شده است. پایتخت آن شهر اتاوا است. بزرگ ترین شهر کانادا نیز تورنتو است. بخش بزرگی از این کشور پهناور خالی از سکنه است. دلیل این امر نیز همجواری سرزمین های شمالی کانادا با قطب شمال است. البته منظور از سکنه در گفته بالا انسان ها هستند. در واقع در سرزمین های شمالی آن جانوران قطبی زیادی زندگی می کنند. از روباه ها و خرس های قطبی گرفته تا جغدها و پنگوئن ها در آن پهنه های سرد و قطبی در سازگاری کامل با محیط زیست خود روزگار می گذرانند.

 

مزایای تحصیل دکترا در کانادا

تحصیل دکترا در کانادا مزایای بی شماری دارد. شما با تحصیل در کانادا با اساتید و پژوهشگران برجسته جهان کار خواهید کرد. مزیت دیگر این است که می توانید بورسیه تحصیلی و حتی فول فاند به دست آورید. دانشگاه های کانادا از تکنولوژی بالایی برخوردار بوده و امکانات مدرنی در اختیار دارند. شما با تحصیل دکترا در کانادا می توانید به همه آنها دسترسی داشته باشید. قطعا پژوهش های شما در چنین دانشگاه های معتبری بازتاب بهتری خواهند یافت و می توانند اعتباری جهانی کسب کنند. پس از پایان تحصیل نیز می توانید به کاری در آنجا دست یافته و شانس خود را برای دستیابی به اقامت دائم کانادا بالا ببرید.

 

شرایط تحصیل دکترا در کانادا

برای تحصیل دکترا در کانادا باید شرایط ویژه ای داشته باشید. به این معنا که باید شرایط خاصی را که دانشگاه های کانادا برای پذیرش پیش شرط قرار داده اند را احراز نمایید. برای آگاهی از این شرط ها با ما همراه شوید :
یک – در رشته مرتبط و همخوان باید مدرک کارشناسی ارشد داشته باشید. البته باید این نکته مهم را هم یادآوری کنیم که برای خیلی از دانشگاه ها و اساتید معدل کارشناسی تان هم اهمیتی هم سطح با مدرک کارشناسی ارشد دارد. پس بهترین کار برای پرهیز از هر مشکلی در آینده این است که همزمان با بارگذاری مدرک کارشناسی ارشد، مدرک کارشناسی را نیز بارگذاری نمایید.
دو – معدل کارشناسی ارشد شما باید حداقل 15 باشد تا بتوانید صلاحیت تحصیل در دانشگاه های کانادا را پیدا کنید.
سه – نمره آیلتس زبان انگلیسی تان برای رشته هایی مانند هنر، زبان انگلیسی، روانشناسی و مدیریت نباید کم تر از 7 باشد. این نمره برای رشته های مهندسی و علوم 6.5 است.
چهار – نمره آزمون GRE جی آر ای برای برخی از رشته های مدیریت، مالی و حسابداری باید حداقل 300 یا جی مت حداقل 500 باشد.
پنج – برای تحصیل دکترا در کانادا باید پروژه های تحقیقاتی مرتبطی انجام داده باشید. این کارهای علمی انجام شده شانس پذیرش شما را چند برابر می کنند.
شش – برای نهایی شدن پذیرش تان باید استاد راهنمایی در دانشگاه مقصد اختیار کنید.

 

شرایط سنی تحصیل دکترا در کانادا

برای تحصیل دکترا در کانادا محدودیت ها یا شرایط سنی محدود کننده ای وضع نشده است. عرف این است که سن ایده آل تحصیل دکترا در کانادا را 30 سال فرض می گیرند. اما هر ساله دانشگاه های کانادا دانشجویانی را در مقطع دکترا پذیرش می کنند که بیشتر از 30 سال سن دارند. تنها محدودیتی که در این زمینه ممکن است سن را به عنوان یک شرط پیش بکشد، به زمان پس از تحصیل مربوط می شود. به عنوان مثال اگر شما بالای 40 سال سن داشته باشید و از دانشگاهی در کانادا پذیرش بگیرید، ممکن است که افسر پرونده درباره بازگشت شما به کشور پس از تکمیل تحصیلات قانع نگردد. بنابراین بهتر است که سن و مقطع تحصیلی با همدیگر تناسبی منطقی داشته باشند. این هماهنگی سن و مقطع برای سهولت روند ویزای تحصیلی نیز مهم است.

 

هزینه تحصیل دکترا در کانادا

تحصیل دکترا در کانادا به طور میانگین بین 8000 تا 30000 دلار هزینه بر می دارد. این هزینه بر حسب رشته و دانشگاه و طول دوره تحصیل متغیر است. هزینه تحصیل دانشجویان بین المللی در حدود دو برابر هزینه دانشجویان کانادایی است.
برای مثال دانشجویان بین المللی دانشگاه بریتیش کلمبیا در مقطع دکترای رشته برق و کامپیوتر سالانه حدود 9131 دلار می پردازند. هزینه تحصیل دکترای شیمی در دانشگاه کنکوردیا نیز برای دانشجویان بین المللی سالانه حدود 21041 دلار است. البته دانشگاه های کانادا در مقطع دکترا بورسیه های زیادی را در اختیار دانشجویان قرار می دهند که رقم شهریه شان را پایین می آورند.

 

مدارک تحصیل دکترا در کانادا

برای تحصیل دکترا در کانادا به مدارکی نیاز دارید که فراهم سازی آنها روند پذیرش تان را آسان می سازد. این مدارک از این قرارند :
یک – ترجمه مدرک و ریز نمرات لیسانس و فوق لیسانس به همراه کپی فارسی
دو – کارنامه زبان
سه – رزومه
چهار – دو یا سه توصیه نامه از اساتید (توصیه نامه های آنلاین باید از راه ایمیل آکادمیک استاد شما برای دانشگاه مورد نظر فرستاده شوند).
پنج – انگیزه نامه به فرانسه یا انگلیسی
شش – چکیده نامه پایان نامه ارشد
هفت – نمونه نوشتار Writing Sample شامل مقالات، گزیده هایی از پایان نامه یا گزارش های پژوهشی
هشت – یک یا چند مقاله چاپ شده در ژورنال های معتبر
نه – پاسپورت معتبر
ده – پروپوزال تحقیقاتی

 

مراحل پذیرش تحصیل دکترا : مرحله نخست

روند تحصیل دکترا در کانادا را می توان به دو بخش اصلی تقسیم کرد :
بخش اول تحصیل دکترا در کانادا شامل گزینش و تعیین استاد راهنما در دانشگاه های کاناداست. پیش از آنکه روند اپلای را در مقطع دکترا نهایی کنید و به پذیرش تحصیلی دست بیابید باید نخست با اساتید دانشگاه های همخوان با رشته تحصیلی تان مکاتبه نمایید. شما در وهله اول باید برای تز دکترای آینده خود استاد راهنمایی بیابید. برای گزینش یک استاد راهنما باید چند گام را پشت سر بگذارید تا روند پذیرش دکترای شما صورتی رسمی به خود بگیرد.

 

مراحل گزینش و انتخاب استاد راهنما

گزینش استاد برای تحصیل دکترا در کانادا ضروری است. برای عملی شدن این کار شما باید چند مرحله را طی نمایید. برای سهولت کارتان تک تک این مراحل را در اینجا ذکر می کنیم. پس با ما همراه باشید :
یک – همانطور که گفتیم برای تحصیل دکترا در کانادا باید استاد راهنما داشته باشید. در گام اول باید ایمیلی برای استاد راهنما ارسال کنید. در این ایمیل فشرده ای از سوابق تحصیلی و شغلی، کارهای تحقیقاتی انجام شده، مقالات چاپ شده و حوزه های پژوهشی دلخواه تان را بگنجانید. باید برای استاد استدلال کنید که چرا خود را دانشجوی مناسبی برای انجام کار پژوهشی با آن استاد می دانید. نوشته شما باید کاملا مستدل و قانع کننده باشد.
دو – در گام دوم از روند پذیرش تحصیل دکترا در کانادا باید فهرستی از همه دانشگاه هایی که با رشته و شرایط پذیرشی شما مانند حداقل معدل، نمره زبان و غیره همخوان باشند تهیه نمایید.
سه – در سومین گام باید وارد سایت دپارتمان رشته خود شده و از میان اساتید مرتبط با رشته خود کسانی را برگزینید که حوزه پژوهشی شما با حوزه تحقیقاتی آنان همسو و همخوان باشد.
چهار – در چهارمین گام از روند پذیرش تحصیل دکترا در کانادا باید با آن اساتید گزیده شده ارتباط برقرار نمایید.
پنج – در صورتی که از استادی پاسخ مثبت دریافت نمودید و تمایلی به مصاحبه با شما نشان داد خود را برای مصاحبه آماده کنید. بکوشید که با ارائه بهترین پاسخ ها از خود تصویری شایسته در ذهن استاد به جا بگذارید.
شش – در آخرین گام از نخستین مرحله پذیرش تحصیل دکترا در کانادا با دریافت جواب مساعد از یک استاد روند اپلای را به سرانجام برسانید و نام استاد را در اپلیکیشن وارد نمایید.

 

مراحل پذیرش تحصیل دکترا : مرحله دوم

در دومین مرحله از روند پذیرش تحصیل دکترا در کانادا باید مدارک خود را به دانشگاه ارسال نمایید.
پس از اینکه استاد راهنمای تان تعیین شد باید همه مدارک ضروری را برای تکمیل روند اپلای دکترا اپلای نمایید. برای اینکار باید چند گام را با دقت و پشت سر هم طی نمایید.

 

مراحل ارسال مدارک خواسته شده

یک – در نخستین گام از دومین مرحله پذیرش تحصیل دکترا در کانادا باید وارد سایت دانشگاه شوید. پس از این کار به بخش Apply رفته و برای خود اکانتی بسازید.
دو – در اکانت ایجاد شده مشخصات فردی، اطلاعات رشته، ترم ورودی، سوابق تحصیلی و شغلی، نام استاد و دیگر داده های خواسته شده را وارد نمایید.
سه – در این گام از دومین مرحله پذیرش همه مدارک خواسته شده را آپلود کنید.
چهار – اطلاعات حساب بانکی تان را وارد نمایید. سپس اپلیکیشن فی را پرداخت کنید.
پنج – پس از اتمام گام های بالا بر گزینه Submit کلیک نمایید.
شش – پس از سابمیت اپلیکیشن ایمیلی حاوی اپلیکیشن نامبر دریافت خواهید نمود. اطلاعاتی که در این ایمیل برای شما ارسال می شود دربردارنده اطلاعات لازم برای فعال سازی پورتال شماست.
هفت – برای اینکه از نتیجه اپلای خود باخبر شوید به صورتی منظم پورتال تان را چک نمایید.

در پایان هم سری به بهترین دانشگاه های کانادا بزنیم.

 

بهترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل دکترا

برای تحصیل دکترا در کانادا قطعا باید به بهترین دانشگاه های آنجا بروید. طبق رده بندی یو اس نیوز در سال ۲۰۲۲، رتبه کشوری و جهانی ۱۰ دانشگاه برتر کانادا در مقطع دکترا را مشاهده می‌کنید:

دانشگاه تورنتو ۱۷
دانشگاه بریتیش کلمبیا  ۳۱
دانشگاه مک گیل  ۵۱
دانشگاه مک مستر  ۱۳۳
دانشگاه آلبرتا  ۱۳۸
دانشگاه مونترال  ۱۴۰
دانشگاه کلگری  ۱۷۴
دانشگاه اوتاوا ۱۹۲
دانشگاه واترلو ۲۱۰
دانشگاه وسترن ۲۲۵

به خدمات اخذ ویزای تحصیلی بورسیه اخذ ویزای دائم نیاز دارید؟

آیا به دنبال بهترین مشاوره مهاجرتی هستید؟

تماس تلفنی با دفتر ایران روزهای کاری – از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰ به وقت ایران

ایران مهاجران مجری خدمات وقت سفارت، ویزای کانادا مرجعی معتبر برای عزیزانی خواهد بود که قصد سفر دارند ولی اطلاعات کافی در این زمینه را ندارند. با افتخار بسیاری از خدمات ما رایگان بوده و تنها در خدماتی که نیاز به صرف هزینه می باشد اقدام به دریافت هزینه می نماییم.

خبرنامه

برای دریافت آخرین اخبار و اخبار ما ، خبرنامه ما را مشترک شوید

اطلاعات رسمی:

  • مشهد، خیابان فلسطین، فلسطین 19
  • ۰۵۱-۳۸۴۲۲۶۴۶
ساعت کاری:

روزهای کاری – از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰

تمامی حقوق برای سایت ایران مهاجران محفوظ است

طراحی و توسعه : web.twin

×
×
شروع مکالمه
یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید
× چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم؟