بررسی کار و تحصیل در رشته مهندسی مکانیک در کانادا

کشور کانادا به علت اقتصاد پویا، استقبال از ایده‌های نو، احترام به تمامی عقاید و امکانات ایده‌آل اجتماعی و بهداشتی، یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا به حساب می‌آید. به همین جهت کار و تحصیل در بسیاری از زمینه‌ها، از جمله رشته مهندسی مکانیک در کانادا با استقبال زیادی روبرو شده است. از این رو در ادامه‌ی مطالب، به بررسی تمام نکات مهمی که در هنگام اخذ ویزای کاری یا تحصیلی کانادا احتیاج دارید، خواهیم پرداخت.
رشته مهندسی مکانیک در کانادا دارای گرایش‌های مختلفی است. دانشجویانی که علاقه‌مند به تحصیل در این رشته هستند، می‌توانند به راحتی وارد بازار کار شده و با توجه به علاقمندی‌های خود، مسیر شغلیِ مناسب خود را پیدا کنند. برای تحصیل در رشته مهندسی مکانیک در کانادا، انگیزه نامه، توصیه نامه، تمکن مالی، نمره‌ی دیپلم 12 ساله(یا مراحل قبلی، برای تحصیلات تکمیلی)، نمره‌ی زبان انگلیسی یا فرانسه و رزومه‌ی علمی، بسیار مهم است. علاوه بر این مدارک، هر دانشگاه بسته به مقطع تحصیلی و گرایش انتخابی شما، مدارک دیگری نیز نیاز دارد که جزئیات آن را در وب سایت رسمی دانشگاه وجود دارد.
در هنگام ثبت نام، حتما توجه داشته باشید که تمامیِ مدارک مورد نیاز دانشگاه را بدون هیچ کم و کاستی، 3 ماه قبل از ددلاین دانشگاه ارسال نمایید. این تاکید از آن جهت است که شما در سال، تنها یک بار اجازه‌ی اپلای در یک دانشگاه را دارید. فرستادن مدارک، پیش از زمان تعیین شده نیز به شما این امکان را می‌دهد تا در صورت کمبود در پرونده، زمان کافی برای تهیه مدرک مورد نظر داشته باشید.


تحصیل و اخذ پذیرش در رشته مهندسی مکانیک در کانادا

تحصیل کارشناسی در این رشته در کانادا، 4 سال، در مقطع کارشناسی ارشد، 2 سال و در مقطع دکترا، 3 تا 5 سال است. برای تحصیل کارشناسی، علاوه بر مدارکی که پیش‌تر نیز به آنها اشاره کردیم، گاها دانشگاه نمره‌ی قبولی در آزمون‌های ACT، SAT و یا GRE را نیز از شما می‌خواهد. برای مقطع کارشناسی ارشد، بسیاری از دانشگاه‌های کانادا مصاحبه یا آزمون ورودی خاصی دارند که به صورت اختصاصی برگزار می‌شوند. در مقطع دکترا شما می‌بایست از یک سوپروایزر، درخواست پذیرش داشته باشید، و مدرک کارشناسی ارشد شما با گرایشی که برای دکترا درخواست داده‌اید، مرتبط باشد. معمولا در پایان سال اول یا دومِ دکترا، یک آزمون جامع برگزار خواهد شد.
یکی از نکات مهم در هنگام مهاجرت تحصیلی به کانادا، شهریه‌ی دانشگاه است که بخش اعظمی از هزینه‌های شما را به خود اختصاص می‌دهد. در رشته مهندسی مکانیک در کانادا؛ گرایش و مقطع تحصیلی، شهر، رنکینگ دانشگاه و … عوامل تاثیرگذاری هستند. اما به صورت کلی، هزینه‌ی تحصیل مهندسی مکانیک در کانادا، در دانشگاه‌های مختلف، مقاطع و گرایش‌های گوناگون، در حدود 15,000 تا 70,000 دلار کانادا است.
شاید با خود تصور کنید که این هزینه‌های سرسام آور، مانع از تحصیل شما خواهد شد. اما باید به این نکته اشاره کنیم که دانشگاه‌های کانادا با بورسیه‌های تحصیلی متنوع، کمک شایانی به شما خواهند کرد. این بورسیه‌ها با توجه به رزومه‌ی علمی شما، مبالغ مختلفی خواهند بود و حتی می‌توانند علاوه بر هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی شما را نیز تامین کنند. گذشته از آن، می‌توانید چند ساعت در هفته به کار پاره وقت بپردازید و بخش دیگری از هزینه‌های خود را پوشش دهید.


گرایش‌های تحصیلیِ مهندسی مکانیک و بهترین دانشگاه‌های مرتبط در کانادا

رشته‌ی مهندسی مکانیک دارای گرایش‌های متنوعی در کانادا می‌باشد. شما می‌توانید بر حسب علاقه‌ی خود در یکی از این گرایش‌ها ادامه تحصیل دهید. حتی در هنگام انتخاب این گرایش‌ها، نگرانِ بازار کار رشته‌ی خود نباشید. زیرا که بازار کار کانادا آنچنان پویا و در حال رشد است که برای تمامی رشته‌های دانشگاهی، بستر اقتصادی امنی فراهم شده است. گرایش‌های رشته ی مهندسی مکانیک در این کشور عبارتند از:
⦁ آیرودینامیک و مکانیک حرارت و سیالات.
⦁ طراحی.
⦁ سیستم انرژی‌های پاک و پیشرفته.
⦁ ساخت و تولید.
⦁ کنترل کیفیت.
⦁ مهندسی هیدرولیک.
⦁ رباتیک و اتوماسیون.
⦁ مهندسی اتومبیل.
⦁ مهندسی ساختار.
⦁ مهندسی آبیاری.
⦁ مهندسی تولید.
⦁ مهندسی کشاورزی.
⦁ مهندسی پل.
⦁ مهندسی دریایی.
⦁ مهندسی هوا و فضا.
⦁ مهندسی بتن.
⦁ مهندسی محیط.
⦁ مهندسی سد.
⦁ مهندسی سازه.
⦁ مهندسی حمل و نقل.
⦁ مهندسی ژئوماتیک.
⦁ مهندسی مواد.
و اما لذت‌ بخش‌ترین بخش، معرفی دانشگاه‌‌های مهندسی مکانیک کانادا! اصولا تحصیل در این رشته، آینده‌ی درخشانی را برای شما به همراه دارد. همچنین، درصد تقاضا و فارغ التحصیلی از این رشته نیز نسبت بقیه‌ی رشته‌های تحصیلی بسیار بیشتر است. از جمله دانشگاه‌های برتر کانادا که در این زمینه فعالیت می‌کنند، براساس رتبه‌ی علمی به ترتیب عبارتند از:
⦁ دانشگاه تورنتو.
دانشگاه بریتیش کلمبیا.
⦁ دانشگاه مک گیل.
⦁ دانشگاه واترلو.
⦁ دانشگاه آلبرتا.
⦁ دانشگاه کلگری.
⦁ دانشگاه مونترال.
⦁ دانشگاه کوئینز.
دانشگاه کنکوردیا.
دانشگاه مموریال نیوفاندلند کانادا.
⦁ دانشگاه اوتاوا.
⦁ دانشگاه منیتوبا.
⦁ دانشگاه دالاهو.


فرصت‌های شغلی و درآمد رشته مهندسی مکانیک در کانادا

همانگونه که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، مهندسی مکانیک یکی از پرکاربردترین مشاغل کانادا به حساب می‌آید. به همین علت فرصت‌های شغلی فراوانی از جمله موارد زیر برای مهندسان مکانیک وجود دارد:
⦁ فعالیت در شرکت‌های جاده سازی.
⦁ حمل و نقل صنعتی.
⦁ صنایع خودروسازی.
⦁ صنایع هوایی.
⦁ شرکت‌های مشاوره.
⦁ شرکت‌های ساخت و ساز.
⦁ شرکت‌های تسهیلات.
⦁ مشاغل مربوط به مهندسی پزشکی.
⦁ صنایع نفت و گاز.
⦁ صنایع دارویی.
شما برای فعالیت در این رشته می‌بایست‌ مهارت‌های خاصی از جمله توانایی کار در شرایط سخت، حل بحران، پویایی و خلاقیت، توانایی بالا در روابط اجتماعیِ مناسب، تسلط کامل به زبان انگلیسی یا فرانسه و همچنین آشنایی و تسلط کامل بر نرم افزارهای مورد استفاده در رشته‌ی خود را داشته باشید. برای شروع به کار در رشته‌ی خود در کانادا، لازم است مجوزهای خاصی را نیز اخذ نمایید. این مجوزها که پروانه‌ی کار شما به حساب می‌آیند، در هر استان کانادا متفاوت هستند. از این رو، پیش از شروع کار در استان مورد نظر، می‌بایست با مسئولان همان استان مشورت نمایید.
فارغ التحصیلان رشته مهندسی مکانیک امروزه در تیم‌های بزرگِ چند رشته‌ای فعالیت می‌کنند! به علتِ همین تنوع شغلی، یکی از پردرآمدترین رشته‌های کاری کانادا می‌باشد. علاوه بر آن، عوامل تاثیرگذار دیگری نیز وجود دارد که تعیین کننده‌ی پایه حقوق شما خواهند بود. از جمله این عوامل می‌توان به سن، جنس، سابقه‌ی کاری، میزان مهارت و تجربه‌ی شما اشاره کرد. در نظر داشته باشید این عوامل می‌توانند حتی حقوق شما را تا میزان 40% ، نسبت به همکاران خود افزایش دهند. به طور کلی متوسط حقوق سالانه مهندسین مکانیک در کانادا از 57,000 تا 140,000 دلار کانادا متغیر است.


مهاجرت مهندسین مکانیک به کانادا

در لیست مشاغل مورد نیاز کانادا که با نام NOC شناخته می‌شود، اطلاعات دقیقی از استانداردها، مشخصات کارفرمایان، آمار و تحلیل، و مشاوران شغلی در رابطه با 30,000 عنوان شغلی وجود دارد. رشته‌ی مهندسی مکانیک در این لیست دارای کد 2132 است. شما می‌توانید در مشاغلی که در زیرشاخه‌های این کد قرار دارند، مشغول به کار شوید. یکی از بهترین روش‌های مهاجرتی برای مهندسان مکانیک، استفاده از سیستم اکسپرس اینتری و برنامه‌ی نامزد‌های استانی یا نیروی ماهر فدرال است. در این برنامه‌ها با توجه به مدارکی که از شما می‌خواهند، در یک سیستم امتیازدهی و رتبه بندی جامع(CRS) قرار می‌گیرید! و به مدارک و توانایی‌های شما امتیازاتی داده می‌شود. اگر بتوانید از 100 امتیاز، 67 تا 100 امتیاز کسب کنید، واجد شرایط این برنامه مهاجرتی خواهید شد. از جمله فاکتورهای مهمی که در این امتیازدهی مد نظر هستند، می‌توان به سن، مهارت و تسلط بر زبان انگلیسی یا فرانسه، سطح تحصیلات، تجربه‌ی کاری، قابلیت انطباق(داشتن خویشاوند در کانادا) و … اشاره کرد.
برای اینکه بتوانید از طریق این برنامه‌های مهاجرتی به کانادا سفر کنید، می‌بایست از یک کارفرمای کانادایی پیشنهاد کاری یا جاب آفر داشته باشید. سپس در صورت کسب امتیاز لازم برای مهاجرت، دعوتنامه‌ای برای شما ارسال خواهد شد و 60 روز زمان دارید تا به کانادا مهاجرت کنید. توجه داشته باشید که مدارک مورد نیاز هر استان با استان دیگر متفاوت است.


اخذ اقامت دائم و پاسپورت کانادا

یک خبر خوب برای کسانی که تحصیلات خود را در رشته مهندسی مکانیک در کانادا به اتمام رسانده‌اند و یا در فکر مهاجرت به کانادا هستند! براساس قوانین دولت کانادا، شما می‌توانید تحت شرایط مشخصی، اقامت دائم این کشور و حتی پاسپورت آن را بدست آورید. در رابطه با فارغ التحصیلان از دانشگاه‌های کانادا، بسته به مقطع تحصیلی و مدت زمان تحصیل شما، یک دوره اقامت دو تا سه ساله به شما داده می‌شود. در این مدت زمان شما می‌توانید به دنبال کاری مرتبط با گرایش تحصیلی خود در کشور کانادا باشید.
پس از پیدا کردن شغل مناسب نیز پروسه‌ی تغییر ویزای تحصیلی شما آغاز می‌شود و مسیرهایی گوناگونی برای دست‌یابی به ویزای کاری کانادا برای شما وجود خواهد داشت. پس از چند سال کار و پرداخت مالیات در کانادا نیز اقامت دائم و پس از آن پاسپورت کانادا به شما تعلق خواهد گرفت. با این پاسپورت، شما یک شهروند کانادایی به شمار می‌آیید و از تمام مزایای شهروندی برخوردار خواهید بود. حتی اگر با برنامه‌های کاری به کانادا مهاجرت کرده‌اید نیز، تحت شرایط مشابهی، می‌توانید اقامت دائم و پاسپورت کانادا را بدست آورید.

به خدمات اخذ ویزای تحصیلی بورسیه اخذ ویزای دائم نیاز دارید؟

آیا به دنبال بهترین مشاوره مهاجرتی هستید؟

تماس تلفنی با دفتر ایران روزهای کاری – از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰ به وقت ایران

ایران مهاجران مجری خدمات وقت سفارت، ویزای کانادا مرجعی معتبر برای عزیزانی خواهد بود که قصد سفر دارند ولی اطلاعات کافی در این زمینه را ندارند. با افتخار بسیاری از خدمات ما رایگان بوده و تنها در خدماتی که نیاز به صرف هزینه می باشد اقدام به دریافت هزینه می نماییم.

خبرنامه

برای دریافت آخرین اخبار و اخبار ما ، خبرنامه ما را مشترک شوید

اطلاعات رسمی:

  • مشهد، خیابان فلسطین، فلسطین 19
  • ۰۵۱-۳۸۴۲۲۶۴۶
ساعت کاری:

روزهای کاری – از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰

تمامی حقوق برای سایت ایران مهاجران محفوظ است

طراحی و توسعه : web.twin

×
×
شروع مکالمه
یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید
× چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم؟