بررسی رشته پزشکی در کانادا

بررسی رشته پزشکی در کانادا
شرایط و امکانات کانادا برای دانشجویان پزشکی

پزشکی علم درمان و پیشگیری از بیماری ها است. پزشکی از طریق درمان بیماری ها و با هدف سلامت افراد با روش های نوین و مختلف علم مهم و پرطرفداری است. برای پذیرش رشته پزشکی در کشور کانادا باید پایه تحصیلی قوی داشته باشید و علاوه بر آن تسلط شما بر زبان انگلیسی در اخذ پذیرش از کانادا بسیار مهم است. خیلی از دانشجوها و افردای که تمایل دارند در رشته پزشکی به تحصیل بپردازند کشور کانادا انتخاب آنان است کانادا، از رشته پزشکی و شاخه های مرتبط به آن استقبال می کند و اگر بتوانید از این کشور پذیرش بگیرید یک کارنامه موفق تحصیلی و شغلی برای خود فراهم می کنید.
رشته پزشکی در کانادا، بسیار پر درآمد و پر طرفدار است.دلایل متعددی برای تحصیل پزشکی در کانادا وجود دارد. سیستم آموزشی بسیار قوی و پیشرفته در کانادا میتواند تاثیر قابل توجه ای در آینده شغلی و تحصیلی شما بگذارد. رشته پزشکی در کانادا تقاضای بالایی دارد به همین دلیل رضایت شغلی و میزان درآمد خوبی را برای پزشکان و همچنین شاخه های دیگر پزشکی دارد.
کانادا، جز 5 کشور برتر در زمینه سیستم آموزشی و نظام تحصیلی است. هزینه تحصیل در رشته پزشکی و زیر شاخه های آن و حتی در رشته های دیگر به شدت زیاد و پرهزینه است. کانادا یکی از کشورهای مقرون بصرفه در زمینه تحصیل بخصوص در رشته پزشکی است. شهریه پزشکی در کانادا با در نظر گرفتن دانشگاه، شهر یا استان سالانه چیزی حدود 25 الی 120هزار دلار است. باید به این نکته اشاره کنم که سطح زندگی و امکانات رفاهی در این کشور بسیار بالا است. فرصت رشد در زمینه شغلی، تحصیلی و حتی سطح زندگی در کانادا باعث شده که متقاضیان زیادی جذب این کشور شوند.

 
تحصیل در رشته ی پزشکی در کانادا

دانشکده های پزشکی کانادا، دانشکده ای در یکی از دانشگاه های کانادا هستند که آموزش های آن در زمینه ی دکترای پزشکی (Medicine Doctorate) و دستیاران پزشکی معمولا به ارائه ی مدارک 3 یا 4 ساله ی دکترای پزشکی (M.Dیا M.D.C.M) و مدارک 2 ساله دستیار پزشکی ختم می شود. اکثر دانشجویانی که وارد دوره های گروه پزشکی کانادا می شوند، قبل از ورود تحصیلات پیش پزشکی در مقطع کارشناسی یکی از رشته های مرتبط میبایست تحصیل کنند یعنی دوره دکترای پزشکی در کانادا از مقطع لیسانس ورودی میپذیرد لذا مشابه انچه که در ایران داوطلبان با گذراندن کنکورو قبولی در آن از مقطع دیپلم به دوره های 6 یا 7 ساله پزشکی وارد میشوند، نیست. اما M.D نیز از نظر فنی در کانادا یک مدرک کارشناسی در نظر گرفته می شود. در حال حاضر 17 دانشکده پزشکی در کانادا وجود دارد. برخی از دانشکده ها همانند دانشکده پزشکی مانتیوبا، مک مستر و تورنتو علاوه ارائه دوره های (M.D) دوره های لیسانس 2 ساله یا مدرک ارشدی را برای آموزش دستیاران پزشکی ارائه می کنند. معدل GPA مورد نیاز برای تحصیل در دانشکده های پزشکی کانادا معمولا در بازه ی بین 3.5 تا 4 از از 4 نمره می باشد. بر طبق آمار انجمن دانشکده های کانادا (AFMC) اکثر دانشجویانی که پذیرش می شوند دارای حداقل معدل 3.80 در مقیاس 4 نمره ای (95.5٪) می باشند. ایرانیایی که متقاضی شرکت در دور های پزشکی هستند بهتر است ابتدا در یکی از رشته های علوم پایه لیسانس دریافت نمایند و درصورت داشتن معدل بالا با گذراندن آزمون MKAT و کسب نمره خوب در این آزمون میتوانند برای دانشکده های پزشکی اپلای کنند.

 

شرایط پذیرش رشته پزشکی در کانادا

تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در کانادا متقاضیان بسیاری دارد و میتوان کشور کانادا را بهترین کشور برای مهاجرت پزشکان دانست. کانادا در شمالی ترین نقطه قاره آمریکای شمالی قرار دارد و یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است. ارائه مدرک بین المللی معتبر و کیفیت آموزشی بسیار بالا از نمونه های بارز مثبت کشور کانادا است. ایجاد امکانات شغلی مناسب در این کشور برای پزشکان از دیگر محبوبیت های این کشور است.
تعداد زیادی از افراد برای مهاجرت به کانادا، تحصیل در رشته پزشکی را انتخاب می کنند. بعد از موفق شدن در اخذ اقامت تحصیلی و اخذ پذیرش تحصیلی می توانند اقدام به دریافت تابعیت یا شهروندی در این کشور را انجام دهند. امروزه کشور کانادا بهترین مقصد برای پزشکان و دندانپزشکان شده است و این افراد می توانند ویزای کار کانادا را دریافت کنند و به کانادا مهاجرت کنند.
برای مهاجرت پزشکان و یا تحصیل پزشکی در کانادا باید از داشتن یکسری شرایط اولیه برای دریافت پذیرش برخوردار باشید. مدارک لازم برای پزشکان متخصص و ادامه تحصیل رشته پزشکی در کانادا، ارائه مدرک تحصیلی علمی از دانشگاه های معتبر، برخورداری از آموزش های تخصصی و دریافت گواهی نامه شرکت در امتحان های کالج سلطنتی پزشکان و جراحان در کانادا را شامل می شود.
برای پزشکان عمومی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند داشتن مدارکی مثل، مدرک لیسانس از دانشگاه های معتبر پزشکی، گذراندن دوره های آموزشی درمانی خانوادگی و پزشکی تا مدت 2 الی 3 سال و تکمیل معاینات از شورای پزشکی کشور کانادا برای اخذ مجوز از استان و منطقه مورد نظر لازم است.
این نکته را باید در نظر داشت که پزشکان متخصص در زمینه بالینی باید تحصیل در دوره های آموزشی به مدت 4 الی 5 سال و تحصیلات فوق تخصص به مدت 2 سال را گذرانده باشند. پزشکان جراحی نیز باید 5 الی 6 سال دوره های تخصص جراحی را طی کرده باشند.

 

پذیرش از دانشکده های پزشکی در کانادا

پذیرش دانشجویان بین المللی در رشته پزشکی در کانادا امکانپذیر است اما فضای بسیار رقابتی برای دانشجویان وجود دارد. در میان دانشکده پزشکی کانادا جز تعداد محدود، دانشجویان بین المللی را پذیرش نمی کنند. جایگاه های خالی رشته پزشکی در کشور کانادا به افراد کانادایی یا افرادی که دانشگاه در شهر آنها قرار دارد تعلق میگیرد. از 17 دانشکده پزشکی در کانادا، فقط 7 دانشکده به دانشجویان بین المللی با ویزای تحصیلی کانادا اقامت می دهند.دانشجویان بین المللی که موفق به دریافت پذیرش در دانشکده پزشکی کانادا می شوند برای گذراندن دوره های رزیدنتی باید محلی که قرار است این دوره را بگذرانند برای کانادا اپلای کنند. پیدا کردن محلی که بتوانند دوره خود را بگذرانند محدود و سخت است. دانشجویان با پیدا نکردن محل گذراندن دوره باید برای طی کردن دوره رزیدنتی به کشور خود بازگردند. برای اخذ پذیرش و شرایط کامل آن باید یک مشاور و همراه در این زمینه داشته باشید.
استان هایی که شرایط گذراندن دوره های رزیدنتی برای دانشجویان بین المللی را دارند شامل، نیوفاندلاند و لابرادور از استان هایی هستند که دانشجویان بین المللی که دوره MD خود را در کانادا گذرانده باشند پذیرش می کند.
کبک، یکی دیگر از استان های کانادا برای گذراندن دوره رزیدنتی است برای دانشجویان بین المللی است که دوره MD را در کبک گذرانده باشند.

استان های کانادا مانند، نوا اسکوشیا، انتاریو، مانیتویا، ساسکاچوان، آلبرتا و بریتیش کلمبیا دانشجویان بین المللی واجد شرایط گذراندن دوره های رزیدنتی را پذیرش می کنند.
دروس پیش نیاز اکثر دانشکده پزشکی کانادا شامل بیولوژی با آزمایشگاه، شیمی عمومی با آزمایشگاه، شیمی آلی با آزمایشگاه، فیزیک با آزمایشگاه و انگلیسی است.

 
بررسی دوره های رزیدنتی در کانادا

پاییز سال آخر تحصیل دانشجویان پزشکی در دوره MD وارد سرویس دریافت پذیرش رزیدنتی کانادا (CaRMS) می شوند در سرویس رزیدنتی دانشجویان بر حسب علاقه و تلاشی که در یک رشته پزشکی دارند و بر حسب سلیقه خود یک بیمارستان را انتخاب می کنند و آنها را رتبه بندی میکنند. در مرحله بعد طبق رتبه بندی ک اپلای کردند و تخصص مورد نظر برای رزیدنتی رتبه بندی می شوند. ترجیحات هرگروه وارد سیستم دریافت پذیرش می شود تا انتساب سمت رزیدنتی مشخص شود.
اخذ پذیرش در دوره رزیدنتی چند ماه قبل از فارغ التحصیلی صورت می گیرد.دوره های رزیدنتی، بر حسب تخصص های مختلف متفاوت است. دوره رزیدنتی پزشکان خانواده، یک دوره دو ساله است. دوره رزیدنتی پزشکان خانواده باید از کالج پزشکان خانواده کانادا تایید صلاحیت شود و در سال سوم رزیدنتی در حوزه های مختلفی مانند فوریت های پزشکی، اطفال، مراقبت از سالخوردگان و مراقبت های موقتی یا پزشکی ورزش دوره می گذرانند.
دوره های رزیدنتی بین 4 تا 6 سال طول می کشند و این مدت زمان به تخصص رشته پزشکی بستگی دارد. دوره های رزیدنتی باید به تایید صلاحیت کالج سلطنتی برسد. دوره های پزشکان داخلی و اطفال 4 سال طول می کشد. دوره رزیدنتی جراحی مانند جراحی قلب، جراحی اعصاب و برخی از جراحی های عمومی، 6 سال تا اتمام زمان میبرد.

یک دوره رزیدنتی بزرگ برای پذیرش رزیدنتی سرویس CaRMS وجود دارد که 17 دانشکده پزشکی کانادا را در بر می گیرد و هر ساله دو دوره دارد. اولین دوره همه ی فارغ التحصیلان دوره های پزشکی کانادا و آمریکا و دانشجویان سال آخر پزشکی کانادا را شامل می شود. در این دوره دانشجویان باید شرایط اولیه را گذرانده باشند و دوره رزیدنتی در کانادا یا آمریکا را طی نکرده باشند. فارغ التحصیلان دانشکده بین المللی پزشکی شرایط لازم را داشته باشند و دوره رزیدنتی در کانادا یا آمریکا نگذرانده باشند
دوره دوم شامل همه داوطلبانی که در دوره اول موفق به پذیرش نشدند و همچنین داوطلبانی که دوره رزیدنتی در کانادا یا آمریکا را گذرانده باشند.

 

شروع فعالیت به عنوان پزشک

افرادی که تمایل به اپلای مدارک خود به داشگاه پزشکی کانادا هستند در درجه اول مدرک کارشناسی خود را باید اخذ کنند. دانشجویان میتوانند رشته های مختلفی را برای مقطع کارشناسی خود انتخاب کنند ولی حتما باید به این نکته توجه داشته باشند که دروس باید مرتبط با پزشکی و علوم پایه باشد. گذراندن دروسی مانند، ریاضیات، اجتماعی، انگلیسی در مقطع کارشناسی ضروری و مهم است. پس گام نخست در شروع فعالیت پزشکی دریافت مدرک لیسانس است.
گذراندن دوره های پزشکی دومین مرحله تا شروع فعالیت در شغل پزشک است. طی کردن دوره MD، 4 سال زمان می برد. دوسال اول گذراندن دوره دروس آموزشی پایه پزشکی، سیستم های بدن و بیماری را شامل می شود. دو سال آخر دانشجویان برای گرفتن تخصص در موارد پزشکی مختلف در بیمارستان ها در گردش هستند. دانشجویان در سال آخر تحصیل خود باید امتحاناتی را بگذرانند.
گذراندن دوره های رزیدنتی، براساس شغل مدنظر افراد مرحله دیگری تا رسیدن به شروع فعالیت در شغل پزشکی است. دوره های رزیدنتی بین 3 تا 7 سال زمان میبرد. رزیدنت ها باید یکسری آزمون از قبیل آزمون های فیزیکی، حضور در کنفرانس ها، جلسات اطلاعاتی آزمایشگاه و ثبت سابقه بیمار را بگذرانند.
دانشجویان پزشکی که دوره رزیدنتی و امتحانات را پشت سر گذاشته اند برای شروع کار خود باید مجوز کار دریافت کنند. برای دریافت مجوز باید داوطلبان مدرکی از یک دانشگاه تایید صلاحیت شده در پزشکی داشته باشند. گذراندن یک دوره رزیدنتی و یک امتحان برای دریافت مجوز باید توسط متقاضیان صورت گیرد. هر استان قانون خود را در ارائه مجوز دارد. ادامه تحصیل بعد از دریافت مجوز کاری الزامی است.
برای افزایش فرصت اشتغال در پزشکی دریافت گواهینامه در یک حوزه تخصص پزشکی امری مهم برای پزشکان است.

 

سخن پایانی

برای پذیرش در دانشکده پزشکی کانادا، شما نیاز به مشاور دارد. افرادی که در هر زمینه بتوانند شما را راهنمایی کنند. تیم ایران مهاجران، افراد متخصص در زمینه دریافت ویزا و شرایط و جزئیات کامل در زمینه اخذ ویزا بصورت، تحصیلی، توریستی و کاری است. هر سوال در رابطه با مدارک مورد نیاز و نحوه پذیرش دارید کافی است وارد سایت ایران مهاجران شوید.

به خدمات اخذ ویزای تحصیلی بورسیه اخذ ویزای دائم نیاز دارید؟

آیا به دنبال بهترین مشاوره مهاجرتی هستید؟

تماس تلفنی با دفتر ایران روزهای کاری – از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰ به وقت ایران

ایران مهاجران مجری خدمات وقت سفارت، ویزای کانادا مرجعی معتبر برای عزیزانی خواهد بود که قصد سفر دارند ولی اطلاعات کافی در این زمینه را ندارند. با افتخار بسیاری از خدمات ما رایگان بوده و تنها در خدماتی که نیاز به صرف هزینه می باشد اقدام به دریافت هزینه می نماییم.

خبرنامه

برای دریافت آخرین اخبار و اخبار ما ، خبرنامه ما را مشترک شوید

اطلاعات رسمی:

  • مشهد، خیابان فلسطین، فلسطین 19
  • ۰۵۱-۳۸۴۲۲۶۴۶
ساعت کاری:

روزهای کاری – از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰

تمامی حقوق برای سایت ایران مهاجران محفوظ است

طراحی و توسعه : web.twin

×
×
شروع مکالمه
یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید
× چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم؟