هزینه تحصیل در کانادا چقدر است؟

هزینه تحصیل در کانادا چقدر است؟

هزینه تحصیل در کانادا نسبت به سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی پایین تراست. در حالی که انگلیس، آمریکا و استرالیا از جمله گران ترین کشورها برای درس خواندن و یا ادامه تحصیل هستند، در کشور کانادا میتوانید با پرداخت هزینه ای بسیار کمتر به تحصیل بپردازید و مدرکی معتبر دریافت کنید.
اگر قصد تحصیل در کانادا -و یا هر کشور دیگری را دارید- باید بدانید که علاوه بر هزینه های مربوط به تحصیل باید هزینه های زندگی در این کشور را هم در نظر داشته باشید. انطباق درآمد و هزینه یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید.
شما به عنوان دانشجو در کشور کانادا اجازه 20 ساعت کار در هفته را دارید. با در نظر گرفتن حداکثر حقوق هم برای کار دانشجویی میتوان دید که این مبلغ کفاف هزینه تحصیل در کانادا و زندگی در این کشور را نمیدهد. پس باید به فکر دریافت بورس تحصیلی باشید و یا از حمایت خانواده تان برخوردار باشید.

چه عواملی در تعیین میزان هزینه تحصیل در کانادا دخیل اند؟

برای پرداختن به هزینه تحصیل در کانادا ابتدا باید دید قصد تحصیل در چه مقطعی را دارید. تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نسبت به تحصیل در مقطع کارشناسی هزینه پایین تری دارد. برای دریافت لیسانس شهریه شما سالانه حدودا 33 هزار دلار خواهد بود. در حالی که شهریه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به صورت میانگین سالانه 20 هزار دلار است.
البته توجه داشته باشید که مبلغ یاد شده تنها یک برآورد است و هزینه تحصیل در کانادا میتواند بیشتر یا حتی کمتر باشد. رشته تحصیلی شما نیز در تعیین هزینه تحصیل در کانادا نقش دارد. برای مثال رشته هایی مثل دندانپزشکی و پزشکی سالانه 58 تا 48 هزار دلار شهریه طلب میکنند. در حالی که برای تحصیل در رشته پرستاری باید سالانه 22 هزار دلار بپردازید. به طور کلی میتوان گفت هزینه تحصیل در رشته های آموزش پایین تر است و هزینه تحصیل در رشته های پزشکی و مهندسی بالاتر است.
دانشگاه و شهری که برای تحصیل برمیگزینید هم در تعیین میزان شهریه و در کل هزینه تحصیل در کانادا دخیل اند.
هزینه تحصیل در کانادا و شهریه مربوطه گاها باید پیش از دریافت ویزای تحصیلی پرداخت شود. اما در برخی موارد نیز شهریه در هنگام ثبت نام در دانشگاه دریافت میشود. بهتر است برای اطلاع از میزان دقیق شهریه به سایت دانشگاه مورد نظرتان مراجعه نمایید و به آمار و ارقام تقریبی اکتفا نکنید.

دریافت بورسیه

دریافت بورسیه یکی از راه هایی است که دولت برای ساده تر کردن زندگی دانشجویان ارائه کرده است. اما دریافت بورسیه شرایطی دارد و به همه دانشجویان تعلق نخواهد گرفت. برای دریافت بورسیه و کمک هزینه تحصیل در کانادا باید شهروند این کشور باشید یا اقامت دائم آن را داشته باشید. اگر مجوز ماندن درکانادا را داشته باشید و یا این که همراه یک شهروند کانادایی باشید نیز امکان تحصیل در این کشور و برخورداری از بورسیه برای شما فراهم است.
بورسیه تحصیلی در کانادا انواع مختلفی دارد. بورسیه اسکولارشیپ که بر اساس شایستگی های دانشجو به او تعلق میگیرد معروف ترین نوع بورسیه تحصیلی است. این مورد بیشتر برای دانشجویان بین المللی مناسب است.
برای دریافت کمک هزینه تحصیل در کانادا باید معدل تان بالاتر از 17 باشد. البته در صورتی که رزومه تحصیلی قوی داشته باشید امکان دریافت بورسیه با معدل کمتر نیز امکان پذیر است. همچنین باید مقالات علمی شما در ژورنال های معتبر داخلی و خارجی به چاپ رسیده باشد. آیلتس با حداقل نمره 6.5 و داشتن پذیرش از دانشگاه های کانادا از دیگر شرایط لازم برای اخذ بورسیه تحصیلی هستند. بورسیه گاه تخفیف در شهریه را شامل میشود و گاه بورسیه کنندگان وجهی را به دانشجو اختصاص میدهند. این مبلغ در برخی موارد بیشتر از شهریه او در دوران تحصیل است.
در بعضی دانشگاه ها درخواست شما برای دریافت بورسیه تحصیلی باید به صورت جداگانه به ثبت برسد.

هزینه های زندگی در کانادا

برای آن که هزینه تحصیل در کانادا را به صورت دقیق تری بررسی نماییم لازم است به هزینه های مربوط به زندگی در این کشور نیز بپردازیم. چرا که تحصیل، زندگی در کشور کانادا را هم به دنبال دارد.
هزینه زندگی در کانادا شامل هزینه های مربوط به خوراک، پوشاک و مسکن است. بسته به شهری که در آن سکونت دارید این هزینه ها میتوانند متفاوت باشند. به عنوان مثال عوامل متعددی در تعیین هزینه مربوط به مسکن موثرند. متراژ، موقعیت مکانی و امکانات منزل از جمله موارد تاثیر گذار بر قیمت آن هستند.
البته با اقداماتی مثل اقامت در پانسیون به جای خانه و استفاده از خانه به صورت اشتراکی با سایر افراد میتوانید هزینه های مربوط به تهیه و مسکن را کم کنید. هزینه مربوط به اجاره خانه بین 800 تا 2800 دلار در ماه است، در حالی که هزینه مربوط به اقامت در خوابگاه دانشجویی در حدود 250 تا 700 دلار در هر ماه است.
برای تهیه خوراک و پوشاک نیز لازم است مبلغی در حدود 700 تا 1000 دلار را برای هر ماه در نظر داشته
باشید. البته این هزینه ها با برنامه ریزی و استفاده از فرصت هایی مثل حراج قابل کاهش اند.

تهیه جزوات آموزشی، کتاب ها، حمل و نقل، بیمه درمانی، تفریحات و … نیز مواردی هستند که در افزایش میزان هزینه تحصیل در کانادا دخیل اند. باید مبلغی حدود 150 تا 400 دلار را برای تهیه کتاب و 500 تا هزار دلار برای بیمه دانشجویی به ازای هر سال در نظر داشته باشید. به طور کلی میتوان گفت هزینه زندگی و تحصیل در شهرهای بزرگ بیشتر است اما چنین شهرهایی موقعیت ها و فرصت های بیشتری در اختیارتان قرار خواهند داد.

مزایای تحصیل در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا پایین است. به گونه ای که شهریه برخی از دانشگاه های آن از 2 تا 10 هزار دلار در سال است. علاوه بر این کانادا دانشگاه های بسیار معتبری دارد به صورتی که تحصیل در آن دانشگاه ها میتواند موفقیت شغلی شما را تضمین نماید.
در زمان تحصیل در کانادا امکان همراه کردن خانواده تان را با خود دارید و پس از به پایان رسیدن تحصیلات میتوانید اقامت دائم کانادا را دریافت نمایید. همچنین میتوانید با دریافت بورسیه تحصیلی هزینه های زندگی و تحصیل در این کشور را کاهش دهید. به علاوه امکان کار همزمان با تحصیل برای دانشجویان در کشور کانادا وجود دارد.

تحصیل در مدارس کانادا

برای تحصیل در مدارس کانادا ابتدا باید دید قصد دارید در چه نوع مدرسه ای تحصیل نمایید. مدارس شبانه، مدارس دولتی و مدارس خصوصی گزینه های پیش روی دانش آموزان هستند. برای تحصیل در مدارس این کشور مدرک زبان الزامی نیست و دانش آموز میتواند در دوره های تقویت زبان مدارس شرکت کند.
هزینه تحصیل در کانادا در دوره دبستان 8 تا 16 هزار دلار در سال است. این مبلغ در دوره دبیرستان به 12 تا 16 هزار دلار در هر سال میرسد. اگر یکی از والدین دانشجو باشند هزینه تحصیل در مدارس کانادا برای فرزند یا فرزندان آن ها رایگان خواهد بود.
هزینه تحصیل در مدارس شبانه روزی 30 تا 80 هزار دلار در سال است. مدارس شبانه روزی محل اقامت و وعده های غذایی دانش آموزان را نیز تامین میکنند.

شرایط سنی برای تحصیل در کانادا

عموما دانشگاههای کانادا محدودیت سنی برای متقاضیان قایل نیستند اما گپ تحصیلی برای دانشگاههای که پرونده شما را برای ارایه پذیرش بررسی میکنند مهم هست و البته افسر اداره مهاجرت هم این موضوع گپ تحصیلی را لحاظ خواهد کرد و چنانچه نتوانید این فاصله دو مقطع را با کار مرتبط پر کنید پرونده شما ضعیف تلقی شده و ممکنه افسر اداره مهاجرت را نتواند متقاعد کند که هدف شما از ورود به خاک کانادا تحصیلی است.
در مقطع دکتری نیز همانند کارشناسی ارشد محدودیت سنی وجود ندارد اما اولویت در پذیرش مختص کسانی است که سن کمتر و گپ تحصیلی کمتری داشته باشند .

شرایط لازم برای دریافت ویزا

جدای از هزینه تحصیل در کانادا باید موارد دیگری را نیز در نظر داشته باشید. یکی از این موارد مدرک آیلتس بین المللی با حداقل نمره 6 (برای کارشناسی) ، 6.5 (برای کارشناسی ارشد) و 7 (برای دکتری) است. البته هر چه نمره آیلتس بالاتر باشد بهتر است. زیرا علاوه بر اینکه نشان دهنده تسلط شما بر زبان انگلیسی است امتیاز نهایی تان را برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا افزایش میدهد. البته ممکن است برخی دانشگاه ها نمره آیلتس بالاتری را ملاک قرار دهند.
یکی دیگر از این شرایط تمکن مالی کافی برای زندگی و تحصیل در این کشور است. در واقع باید ثابت کنید امکان گذران زندگی و پرداخت هزینه های خود را دارید. همچنین گردش حساب ۳ تا ۶ ماه هست. تمکن مالی برای هر دانشجو 833 دلار کانادا به ازای هر ماه و 10 هزار دلار به ازای هر سال است البته این مبلغ برای تحصیل در شهر کبک به 917 دلار کانادا در هر ماه میرسد. . مدت زمان اعتبار ویزای تحصیلی در کانادا به طول دوره تحصیل بستگی دارد. در طول این مدت برای رفت و آمد به این کشور با مشکلی مواجه نخواهید بود.
فرد متقاضی باید از دانشگاه مورد نظر پذیرش دریافت کند، نامه پذیرش از دانشگاه یا کالج از جمله الزامات دریافت ویزای تحصیلی کانادا هستند

به خدمات اخذ ویزای تحصیلی بورسیه اخذ ویزای دائم نیاز دارید؟

آیا به دنبال بهترین مشاوره مهاجرتی هستید؟

تماس تلفنی با دفتر ایران روزهای کاری – از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰ به وقت ایران

ایران مهاجران مجری خدمات وقت سفارت، ویزای کانادا مرجعی معتبر برای عزیزانی خواهد بود که قصد سفر دارند ولی اطلاعات کافی در این زمینه را ندارند. با افتخار بسیاری از خدمات ما رایگان بوده و تنها در خدماتی که نیاز به صرف هزینه می باشد اقدام به دریافت هزینه می نماییم.

خبرنامه

برای دریافت آخرین اخبار و اخبار ما ، خبرنامه ما را مشترک شوید

اطلاعات رسمی:

  • مشهد، خیابان فلسطین، فلسطین 19
  • ۰۵۱-۳۸۴۲۲۶۴۶
ساعت کاری:

روزهای کاری – از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰

تمامی حقوق برای سایت ایران مهاجران محفوظ است

طراحی و توسعه : web.twin

×
×
شروع مکالمه
یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید
× چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم؟