هرآنچه در رابطه با رشته‌ی مهندسی عمران در کانادا باید بدانید!

تحصیل در رشته‌ی مهندسی عمران در کانادا مانند رشته‌های دیگری از جمله پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، بیولوژی و … طرفداران خاص خود را دارد. با این وجود کانادا بهترین کشور برای ادامه تحصیل در این رشته به حساب می‌آید. رشته‌ی مهندسی عمران در کانادا در بسیاری از دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌شود. زیرا که این رشته‌، یکی از رشته‌های پرطرفدار در کانادا می‌باشد و آینده‌ی کاری ایده‌آلی دارد.
برای تحصیل مهندسی عمران در کانادا، می‌توانید برای مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اقدام نمایید. دوره‌های تحصیل در این رشته در مقطع کارشناسی 4 سال است و دانشجویان با خواص مواد، مهارت‌های نقشه برداری، علوم محیطی، طراحی و نقشه کشی آشنا می‌شوند. پس از اتمام دوره‌ی کارشناسی، می‌توانید برای چندین سال، با عنوان EIT (مهندس در حال آموزش) قبل از دریافت مهندسی حرفه‌ای در کانادا فعالیت کنید.
دوره‌های کارشناسی ارشد در این رشته، معمولا 2 ساله و دوره‌های دکتری نیز از 4 سال شروع می‌شوند. در طول تحصیلات تکمیلی می‌بایست به ارائه پایان نامه هم بپردازید. از جمله برترین دانشگاه‌های ارائه دهنده‌ی رشته‌ی مهندسی عمران در کانادا می‌توان به دانشگاه‌های زیر اشاره کرد:


⦁ دانشگاه کلگری.
⦁ دانشگاه مک مستر.
⦁ دانشگاه واترلو.
⦁ دانشگاه تورنتو.
⦁ دانشگاه وسترن.
⦁ دانشگاه مک گیل.
⦁ دانشگاه بریتیش کلمبیا.

 

نکات مهم تحصیل در رشته‌ی مهندسی عمران در کانادا

یکی از مهمترین مسائل در هنگام اپلای، هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور است. اگر شما نیز قصد ادامه تحصیل در کانادا را دارید می‌بایست به این موضوع مهم نیز توجه نمایید زیرا که دانشگاه‌های کانادا به دو دسته‌ی دولتی و خصوصی تقسیم بندی می‌شوند. بسته به رشته‌ی تحصیلی و دانشگاه مورد نظر، این هزینه‌ها بسیار متفاوت است. حتی جالب است بدانید که مدرک زبان انگلیسی که این دانشگاه‌ها برای متقاضیان خود در نظر دارند و حتی ددلاین ثبت نامی آنها نیز متفاوت است. به همین علت پیش از هر گونه‌ اقدامی، سایت دانشگاه مورد نظر خود را چک نمایید تا در هنگام ثبت نام دچار مشکل نشوید. البته این دانشگاه‌ها تحت شرایط خاصی به عنوان پذیرش مشروط، به شما اجازه خواهند داد تا در صورت نداشتن مدرک زبان، از این دانشگاه‌ها پذیرش بگیرید! و برای پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی نیز بورسیه‌های خاصی در نظر گرفته‌اند که با توجه به نمره‌ی زبان و رزومه‌ی علمی خود می‌توانید از این بورسیه‌های تحصیلی استفاده نمایید.


بازار کار رشته‌ی عمران در کانادا

رشته‌ی مهندسی عمران در کانادا، در بسیاری از استان‌ها، مخصوصا استان انتاریو تقاضای زیادی برای پذیرش نیروی کار ماهر دارد. مهندسین عمران در کانادا می‌توانند در بخش‌هایی از جمله شرکت‌های مهندسین مشاور، بخش خصوصی تولید و شرکت‌های ساختمانی، تمام سطوح دولتی، خیلی از صنایع دیگر و بسیاری از مشاغل شخصی فعالیت نمایند. شما معمولا در یک محیط چند رشته‌ای فعالیت خواهید داشت. تجربه‌ی کافی به شما کمک می‌کند تا مهارت‌ها و آگاهی‌هایی بدست آورید که در زمینه‌های مرتبط (علوم، مهندسی، فروش، برنامه‌ریزی خرید، بازاریابی و مدیریت) کمک شایانی خواهد کرد.
عناوین شغلی رشته‌ی مهندسی عمران بر طبق کد طبقه بندی ملی مشاغل کانادا( NOC) شامل مهندسی عمران، مهندسی نقشه برداری، مهندسی سازه، مهندسی ساختمان و مهندسی محیط زیست است. هر یک از این مشاغل با توجه به استانی که در آن فعالیت می‌کنید و همچنین سابقه‌ی کار و میزان تجربیات شما، حقوق متفاوتی را در نظر گرفته‌اند. میانگین حقوق سالانه‌ی مهندسین عمران در دوره‌ی کارشناسی، 75.186 دلار کانادا است. مهندسین ارشد و همچنین افرادی که در پست‌های مدیریتی هستند، حقوق بیشتری دریافت می‌کنند.
براساس آخرین آمار، بالاترین میانگین حقوقِ ساعتی، متعلق به کلگری- آلبرتا و معادل 47.86 دلار در ساعت است! و پایین ترین میانگین حقوقِ ساعتی نیز به ساسکاتون- ساسکاچوان با میزان 32.00 دلار در ساعت تعلق دارد. از این رو حقوق سالانه برای یک شغل تمام وقت در رشته‌ی مهندسی عمران در کانادا 50,000 تا 170,000 دلار کانادا می‌باشد.


مهارت‌های مورد نیاز

مهندسین عمران در اکثر مواقع، کارهای طراحی، برنامه‌ریزی و یا مدیریت پروژه‌های ساختمانی را برعهده دارند. از تعمیرات ساختمان یا پل گرفته، تا پروژه‌هایی گسترده‌تری مانند ساخت استادیوم‌های بزرگ از دیگر فعالیت‌های این رشته است. این مهندسان ممکن است در بسیاری از بخش‌ها مانند بخش‌های محیطی، ساختاری و حمل و نقل کار کنند. به همین علت شما می‌بایست دانش کار با نرم افزار حرفه ای طراحی خودکار (CAD) و همچنین نرم افزار مهندسی طراحی را داشته باشند.
شما باید بتوانید درباره‌ی نیازهای مشتریان و دیگر متخصصین مانند معماران، پیمانکاران و کارکنان CAD، بحث کنید! و نظرسنجی‌های انجام شده را به صورت حرفه ای تجزیه و تحلیل کنید. همچنین با استفاده از نرم افزار مدل سازی شرکت خود، نقشه‌ها و مدل‌های ارائه شده را از نظر اطلاعاتی آزمایش کنید. بیشتر کارفرمایان کانادا به داوطلبان کارشناسی یا کارشناسی ارشد نیاز دارند. حتی شاید لازم باشد مجوزهای مهندسی حرفه ای (P.E.) نیز داشته باشید.
به عنوان یک مهندس عمران می‌بایست اثرات زیست محیطی مربوط به پروژه‌ی خود را مورد سنجش قرار دهید. با بررسی هزینه‌های کار و مهلت قراردادها، کارآیی پروژه را مورد سنجش قرار دهید. پروژه‌های شما باید متناسب با قوانین و الزامات ایمنی کانادا باشند. داشتن مهارت‌های فردی و ارتباطی عالی نیز در پیشرفت شما بسیار موثر است. زیرا که می‌بایست در یک محیط تیمی کار کنید. در پایان نیز لازم به ذکر است که می‌بایست به طور مداوم با کمک کارگاه‌های آموزشی و کلاس‌های مختلف در کالج‌ها یا دانشگاه‌ها و همچنین خواندن نشریات، دانش مهندسی و تجربیات خود را به روز نگه دارید.


شرایط کار در کانادا به‌ عنوان مهندس عمران

اگر خواستار کار در کانادا به عنوان یک نیروی ماهر هستید، داشتن پیشنهادهای کاری از سوی یک کارفرمای کانادایی، تنها برنامه‌ی مهاجرتی نیست که می‌توانید از آن استفاده نمایید. یکی دیگر از برنامه‌هایی که می‌تواند در این راستا کمک زیادی به شما بکند، برنامه‌ی اکسپرس انتری می‌باشد. برنامه‌ی اکسپرس انتری دارای 4 زیر شاخه‌ی مختلف است. این زیر شاخه‌ها عبارتند از اسکیل ورکر(نیروی کار متخصص فدرال)، اسکیل ترید(نیروی متخصص فنی فدرال)، تجربه‌ی کار کانادایی و همچنین مهاجرت استانی کانادا.
اغلب مهندسین برای مهاجرت خود به کانادا از زیر شاخه‌ی نیروی کار ماهر فدرال استفاده می‌کنند. ابتدا شما می‌بایست یک پروفایل آنلاین برای خود تشکیل دهید که شامل تمام عوامل تاثیرگذار در پیروزی پرونده‌ی شماست. سپس در یک سیستم امتیازبندی مشخص قرار گرفته و نسبت به سایر متقاضیان سنجیده ‌شوید. این عوامل مهم عبارتند از شرایط سنی، سطح تحصیلات، سابقه و تجربه‌ی کاری، تسلط به زبان‌های انگلیسی یا فرانسه، شرایط شغلی، وضعیت تأهل و در نهایت شرایط تطبیق‌پذیری با جامعه‌ی کانادا.
در برنامه‌های استانی نیز می‌بایست لیست مشاغل مورد نیاز هر استان را بررسی‌ کنید تا بتوانید متناسب با نیاز خود در این مسیر گام بردارید. عنوان‌های شغلی مختلفی در برنامه‌های مهاجرت کاری برای رشته‌ی مهندسی عمران در کانادا وجود دارد. کد NOC مربوط به هر یک از رشته‌ها نیز متفاوت است. این رشته‌ها شامل:
⦁ مهندس عمران: مهندس نقشه برداری، مهندس بزرگراه و مهندس شهرسازی.
⦁ مهندس زمین شناسی: مهندس ژئودزیک، مهندس خدمات عمومی و مهندس پل.
⦁ مهندس حمل و نقل شهری: مهندس پروژه ساخت، مهندس ترافیک و مهندس ساخت و سازه.
⦁ مهندس هیدرولیک: مهندس محیط زیست، مهندس مدیریت آب و مهندس بهداشت.
از جمله شرایط مورد نیاز کار در کشور کانادا برای یک مهندس عمران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
⦁ داشتن حداقل مدرک لیسانس در رشته‌ی مهندسی عمران یا یکی از رشته‌های مرتبط با مهندسی عمران.
⦁ حداقل 2 سال تجربه‌ی کار تمام‌وقت در رشته‌ی مورد نظر.
⦁ تسلط نسبی به زبان فرانسه یا انگلیسی.
⦁ عدم سوء پیشینه‌ی قضایی در 5 سال اخیر.
⦁ گواهی عدم اعتیاد.

 

شرایط استخدام مهندسین عمران در کانادا

پس از فارغ‌التحصیلی، شما می‌بایست به مدت 3 تا 4 سال به صورت کارآموز فعالیت کنید. پس از گذراندن این دوره، پروانه‌ی مرتبط را دریافت کرده و واجد شرایط کار در کانادا خواهید بود. البته برای استخدام در کانادا، شما به گواهی طراحی انرژی و محیط‌زیست (leed ) که براساس شرایط کارفرمای شما می‌باشد نیز نیاز خواهید داشت. برای شرکت در دوره‌های کارآموزی می‌توانید به سایت‌های ca.indeed.com و www.glassdoor.ca  مراجعه کنید. هر یک از استان‌های کانادا دارای هیئت نظام‌ مهندسیِ مخصوص به خود هستند. به همین علت ممکن است مراحل و جزئیات استخدام در این استان‌ها با یکدیگر تفاوت داشته باشد. از این رو در هنگام مهاجرت و انتخاب استان مورد نظر خود در کانادا حتما به این نکته توجه نمایید.

 

اخذ اقامت دائم و پاسپورت کانادا

بسته به مسیر مهاجرتی که برای مهاجرت به کانادا انتخاب می‌کنید، قوانین مختلفی وجود دارد تا از طریق آنها بتوانید اقامت دائم و نهایتا پاسپورت کانادا را بدست آورید. در رابطه با رشته‌ی مهندسی عمران در کانادا، اگر تحصیلات خود را در این کشور به اتمام رسانده باشید، دولت کانادا به شما یک مهلت تقریبا یک ساله خواهد داد تا بتوانید کار مناسبی پیدا کنید. در صورت پیدا کردن شغلی مرتبط با رشته‌ی تحصیلی خود، پس از گذشت 5 سال کار و پرداخت مالیات، اقامت دائم به شما تعلق خواهد گرفت. 3 سال بعد از آن نیز می‌توانید برای دریافت پاسپورت کانادا اقدام نمایید و شهروند کانادا شوید. در مهاجرت‌های کاری نیز با قوانین مشابهی، این اقامت و شهروندی به شما تعلق خواهد گرفت. البته توجه داشته باشید که مسیر مهاجرتی شما تاثیر به سزایی در مدت زمان دریافت پاسپورت کانادا دارد.

به خدمات اخذ ویزای تحصیلی بورسیه اخذ ویزای دائم نیاز دارید؟

آیا به دنبال بهترین مشاوره مهاجرتی هستید؟

تماس تلفنی با دفتر ایران روزهای کاری – از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰ به وقت ایران

ایران مهاجران مجری خدمات وقت سفارت، ویزای کانادا مرجعی معتبر برای عزیزانی خواهد بود که قصد سفر دارند ولی اطلاعات کافی در این زمینه را ندارند. با افتخار بسیاری از خدمات ما رایگان بوده و تنها در خدماتی که نیاز به صرف هزینه می باشد اقدام به دریافت هزینه می نماییم.

خبرنامه

برای دریافت آخرین اخبار و اخبار ما ، خبرنامه ما را مشترک شوید

اطلاعات رسمی:

  • مشهد، خیابان فلسطین، فلسطین 19
  • ۰۵۱-۳۸۴۲۲۶۴۶
ساعت کاری:

روزهای کاری – از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰

تمامی حقوق برای سایت ایران مهاجران محفوظ است

طراحی و توسعه : web.twin

×
×
شروع مکالمه
یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید
× چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم؟