معرفی رشته دندانپزشکی در کانادا

رشته دندانپزشکی در کانادا

رشته دندانپزشکی در کانادا یکی از حرفه های مورد تقاضا در دهه آینده این کشور است. جالب است بدانید در سال 2018، بخش سلامت به عنوان دومین صنعت با نرخ جذب نیروی کار در کشور کانادا بوده است که 1.9 میلیون نفر در آن مشغول به کار شده‌اند. به همین جهت دانشجویان بین‌الملل بسیاری متقاضی ثبت نام در این رشته ها در کشور کانادا می باشند. یکی از بهترین حرفه ها در بخش سلامت، رشته های دندانپزشکی است. در این مقاله با ما باشید تا به بررسی و معرفی شرایط تحصیل دندانپزشکی در کانادا بپردازیم.


معرفی رشته دندانپزشکی در کانادا

رشته دندانپزشکی در کانادا یکی از جذاب‌ترین گرایش های تحصیلی در این کشور است که با گذران یک دوره 4 – 6 ساله تکمیل می شود. دندانپزشکی شاخه ای از علم است که به بررسی، تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری های دهان، لثه، دندان و غیره می پردازد. این رشته پرطرفدار در دنیای پزشکی، یکی از شناخته شده ترین و بهترین مسیرهای شغلی را برای دانشجویان خود دارد. دانشجویان پس از این مدت، می توانند این رشته را در یکی از حوزه های تخصصی زیر ادامه دهند که این موارد عبارتند از:
⦁ پروتز دندان،
⦁ جراحی فک و دهان،
⦁ ارتودنسی و ارتوپدی فک و صورت،
⦁ دندانپزشکی کودکان،
⦁ رادیولوژی فک و دهان،
⦁ بهداشت عمومی دندان،
⦁ لثه درمانی (پریودنتولوژی)،
⦁ ریشه درمانی (اندودنتیکس)،
⦁ پاتولوژی (آسیب شناسی) دهان.


هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا

هردانشجوی بین‌الملل برای تحصیل رشته دندانپزشکی در کانادا لازم است تا بودجه‌ای برای هزینه شهریه و سایر مخارج خود در نظر بگیرد. به طور میانگین برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا می توان هزینه‌ای در حدود 22 الی 56 هزار دلار کانادا به صورت سالانه برای تامین هزینه تحصیل در نظر گرفت. همچنین این مبلغ برای دوره کارشناسی ارشد که معمولا 2 تا 4 سال به طول می‌انجامد، 15000 الی 50000 دلار کانادا در سال است.

 

آینده تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا

همانطور که در ابتدای مقاله راجع به معرفی رشته دندانپزشکی در کانادا ذکر شد، این رشته آینده شغلی خوبی برای دانشجویان خود دارد. براساس آمارها تا سال 2028، می توان فرصت های شغلی زیر را برای محصلان این رشته در کانادا در نظر داشت:
⦁ بیش از 12 هزار فرصت شغلی به عنوان دندانپزشک،
⦁ بیش از 11 هزار فرصت شغلی برای دستیاران دندانپزشکان،
⦁ بیش از 178 هزار فرصت شغلی در زمینه مشاغل دستیاری در خدمات مراقبت های پزشکی،
⦁ بیش از 12 هزار فرصت شغلی که در آینده برای تکنسین‌ها و دندانپزشکان حوزه بهداشت دندان وجود دارد.

 

مسیر شغلی رشته دندانپزشکی در کانادا

در مورد مسیر های شغلی برای رسیدن به بازار کار رشته دندانپزشکی در کانادا، می توانید راه های زیر را درنظر داشته باشید:
⦁ تحصیلات دانشگاهی 2 تا 4 سال در این رشته،
⦁ دریافت مدرک 4 ساله دانشگاهی از یک دوره معتبر دندانپزشکی،
⦁ تحصیلات تکمیلی 3 ساله،
⦁ مهارت ها و آموزش های تخصصی در این حوزه،
⦁ دریافت مجوزهای کار استانی و یا آزمون های سراسری.

 

شرایط تحصیل دندانپزشکی کانادا

به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل، برای ادامه تحصیل رشته دندانپزشکی در کانادا لازم است حتما به شرایطی که در ادامه ذکر می شود، توجه کنید. این شرایط عبارتند از:
⦁ شما نمی توانید به صورت مستقیم وارد دوره های دندانپزشکی در کانادا بشوید. اولین پیش نیاز، داشتن یک مدرک کارشناسی (4 ساله) است که اگر در رشته‌هایی مانند علوم پایه، ریاضی، شیمی، فیزیک باشد، می تواند شانس شما در پذیرش رشته دندانپزشکی در کانادا بیشتر نماید.
⦁ مورد دیگر در شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا، فراگیری دوره های پیش نیاز، الزامات معدل و برخی از آزمون های ورودی است. تمامی این موارد براساس نوع دانشگاه و خواسته های آن می باشد.
⦁ به عنوان مثال می توان به معدل بالای 70 از نیازمندی‌های پذیرش رشته دندانپزشکی در کانادا اشاره کرد که در اکثر دانشگاه‌ها اعمال می‌شود.
⦁ همچنین یکی از مهم‌ترین شروط برای ورود به این رشته، گذراندن آزمون DAT می باشد. DAT یک آزمون سراسری دندانپزشکی در کانادا است که توسط انجمن دندانپزشکی کانادا (ADA) برگزار می شود.
⦁ با توجه به حجم درخواست‌ها و یا شرایط دانشگاه، معمولا شما نیاز به توصیه نامه خواهید داشت.
⦁ برحسب اینکه دانشگاه چه الزاماتی را برای شرايط تحصيل دندانپزشكي در كانادا اعلام کرده است، ممکن است شما نیاز به شرکت در آزمون CAEL نیز داشته باشید. CAEL یک آزمون با هدف درک متن جزوات آکادمیک کشور کانادا برای دانشجویان خارجی است.
⦁ همچنین از دیگر شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی کانادا، با توجه به نوع دانشگاه، شرکت در آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT) و آزمون پذیرش (CASPer) می باشد.
برای ثبت نام در رشته دندانپزشکی در کانادا لازم است دانشجویان بین‌الملل حتما الزامات دقیق‌تر را از سایت دانشگاه مقصد بررسی کنند. همچنین لازم است تاریخ دقیق ثبت نام، ددلاین ها و هزینه های موردنیاز دانشگاه جداگانه بررسی شود.

 

آزمون DAT و CASPer چیست؟

دو مورد از آزمون های مهمی که معمولا به عنوان پیش نیاز ورود به رشته دندانپزشکی در کانادا وجود دارد، شامل DAT و CASPER است. راجع به این دو مورد مهم باید گفت:


آزمون DAT

DAT مخفف عبارت Dental Admission Test به معنای آزمون پذیرش دندانپزشکی است. این آزمون 4 گزینه ای و کاملا استاندارد طراحی شده است. کسانی که می‌خواهند برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا یا آمریکا اقدام کنند، لازم است در آن شرکت نمایند. دانشجویان خارجی باید درنظر داشته باشند که این آزمون هرسال در ماه های فوریه و نوامبر (2 بار در سال) برگزار می گردد. پس از شرکت در این آزمون، توانایی شما در زمینه های مختلفی اعم از درک اطلاعات علمی، درک بصری مفاهیم 2 و 3 بعدی و نیز مهارت های دستی سنجیده می شود.


آزمون CASPer

مورد دوم، آزمون CASPer برای پذیرش در رشته دندانپزشکی در کانادا می باشد. این آزمون مخفف عبارت Computer-Based Assessment for Sampling Personal Characteristics به مفهوم ” ارزیابی مبتنی بر رایانه برای نمونه‌برداری از ویژگی‌های شخصی” است. هدف از شرکت در این آزمون، سنجش ویژگی های شخصیتی دانشجویان است تا بهترین افراد غربالگری شوند.


آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT)

ممکن است آزمون دیگری نیز در لیست پیش نیازهای ورود به این رشته دندانپزشکی در کانادا مشاهده کنید که با عنوان MCAT شناخته می شود. در واقع MCAT را می توان یک آزمون پیش نیاز برای درک توانایی شما در مفاهیم و اصول اولیه قبل از ثبت نام در مطالعات پزشکی دانست. این آزمون که بیش از 90 سال اعتبار دارد، معمولا 25 – 35 بار در سال برای ورود به دانشگاه های پزشکی آمریکا و کانادا برگزار می شود. زمان برگزاری این آزمون بین ماه‌های ژانویه و سپتامبر است.


برترین دانشگاه ها برای رشته دندانپزشکی در کانادا

برای داشتن یک تجربه تحصیل عالی در رشته دندانپزشکی در کانادا، لازم است در یک دانشگاه خوب تحصیل کنید. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم حتما در بهترین دانشگاه ها برای تحصیل دندانپزشکی در کانادا اقدام کنید. این دانشگاه ها عبارتند از:
⦁ دانشگاه بریتیش کلمبیا: این دانشکده با ارائه آموزش‌های عالی، امکانات مناسب و نیز مشارکت دانشجویان در تحقیقات مختلف، چشم انداز روشنی در توسعه دندانپزشکان آینده دارد. در مقیاس بین‌المللی، دانشکده دندانپزشکی بریتیش کلمبیا عنوان بهترین دانشکده را برای داشتن دانشجویان بین‌المللی و حقوق برابر دارد.
⦁ دانشگاه تورنتو: این دانشگاه همواره به خاطر ارائه بهترین محیط برای دانشجویان و داشتن اساتید برجسته تقدیر می‌شود. به طور کلی، دروس بالینی و تئوری، ساختار محتوای دوره های دندانپزشکی در این دانشگاه را تشکیل می دهد. شما می‌توانید در زمینه ریشه‌درمانی،جراحی دهان، فک و صورت، دوره‌های تحصیلات تکمیلی را در این دانشکده بگذرانید.
⦁ دانشگاه مک گیل: تاریخچه دانشکده پزشکی این دانشگاه به اوایل قرن 19 میلادی برمی گردد. به همین خاطر کیفیت مطالعات دندانپزشکی در این دانشگاه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. این دانشکده همچنین دانشجویان بین المللی بی شماری را از سراسر جهان جذب می کند.
از دیگر دانشگاه های برتر این کشور در زمینه تحصیل رشته دندانپزشکی در کانادا می‌توان گفت:
⦁ دانشگاه وسترن انتاریو،
⦁ دانشگاه دال هوزی،
⦁ دانشگاه آلبرتا،
⦁ دانشگاه لاوال.

 

چرا کانادا را برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا انتخاب کنیم؟

از جمله دلایلی که می توان به عنوان مزایای تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا بیان کرد، می توان گفت:
⦁ امکان کار حین تحصیل: شما می توانید در اماکن مختلفی اقدام به کار کردن کنید. از جمله کار در پردیس دانشگاه های کانادا، کار در خارج از دانشگاه به عنوان دانشجو (تا 20 ساعت) و فعالیت به عنوان کارآموز.
⦁ وجود بورسیه های تحصیلی: برخی از بورسیه ها و کمک هزینه ها برای تحصیل در این رشته و دوره دندانپزشکی در کانادا وجود دارد. از جمله بورسیه های تشویقی برای دانشجویان مستعد، بورسیه برای ورودی های جدید، بورسیه های تحقیقاتی (RA)، بورسیه های دستیاری مدرس (TA) و نیز بورسیه های کارآموزی.
⦁ آینده شغلی مطمئن: افزایش جمعیت و کهنسالی در جامعه 2 عامل مهمی است که باعث شده است تا نیاز به این رشته در آینده بیشتر شود.
همچنین از دیگر مزایا و دلایل تحصیل در این کشور می‌توان به حقوق بالا، کیفیت بالای آموزشی، امکان افزایش تخصص با شرکت در برنامه های تحصیلی 1-4 ساله اشاره نمود.

به خدمات اخذ ویزای تحصیلی بورسیه اخذ ویزای دائم نیاز دارید؟

آیا به دنبال بهترین مشاوره مهاجرتی هستید؟

تماس تلفنی با دفتر ایران روزهای کاری – از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰ به وقت ایران

ایران مهاجران مجری خدمات وقت سفارت، ویزای کانادا مرجعی معتبر برای عزیزانی خواهد بود که قصد سفر دارند ولی اطلاعات کافی در این زمینه را ندارند. با افتخار بسیاری از خدمات ما رایگان بوده و تنها در خدماتی که نیاز به صرف هزینه می باشد اقدام به دریافت هزینه می نماییم.

خبرنامه

برای دریافت آخرین اخبار و اخبار ما ، خبرنامه ما را مشترک شوید

اطلاعات رسمی:

  • مشهد، خیابان فلسطین، فلسطین 19
  • ۰۵۱-۳۸۴۲۲۶۴۶
ساعت کاری:

روزهای کاری – از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰

تمامی حقوق برای سایت ایران مهاجران محفوظ است

طراحی و توسعه : web.twin

×
×
شروع مکالمه
یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید
× چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم؟