تحصیل رشته MBA در کانادا

تحصیل رشته MBA در کانادا
آشنایی با رشته MBA در کانادا

رشته MBA در کانادا، فرصت فرصت ها است. چرا که کانادا سرزمین فرصت ها و شغل ها است. کشوری آرام که برای هر حوزه ای، یک سامانه آموزشی راه اندازی کرده است. علاوه بر این ها کانادا کشور منابع طبیعی گوناگون نیز هست. از سردترین سرزمین ها در شمال آن گرفته تا سرزمین های معتدل جنوبی، از این کشور یک پهنه رنگارنگ وسیع ساخته اند. نظام آموزشی این کشور از نظام یافته ترین نظام های آموزشی جهان است. شکل های دیگری از آموزش حرفه ای نیز در این کشور ارائه می شود که به دنبال تامین نیازهای بازار گسترده آن است.
رشته MBA در کانادا، رشته مدیرها است. ام بی ای را می توان مخفف Master of Business Administration دانست. در زبان معادل سازی می توان آن را با مدرک ارشد مدیریت کسب و کار، مدیریت ارشد تجارت و مدیریت ارشد بازرگانی یکی دانست. در این حوزه درس های ارائه شده عبارتند از امور مالی، بازاریابی، منابع انسانی، تجزیه و تحلیل و تسلط بر ساختارهای استراتژیک. مدرک این رشته در حوزه های دانشگاهی و در زمینه های حرفه ای کار و درآمد یک مدرک نهایی به شمار می رود. به این معنا که بالاترین مدرک در زمینه های خود است. قاعده کار بر این است که دانشجویان MBA یک حوزه تخصصی معین را برای تحصیل خود برگزیده و در حدود یک سوم واحدهای درسی خود را بر پایه آن تنظیم می کنند.
در این رشته و عموما در بیزینس اسکول ها می توان به صورت های گوناگونی شرکت نمود. از تمام وقت گرفته تا دوره های پاره وقت، اجرایی و راه دور. این رشته در کالج ها و دانشگاه های کانادایی به فراوانی تدریس می شود.
البته برای روشنگری های بیشتری در زمینه رشته MBA در کانادا، باید به نظام آموزشی کانادا اشاره کرد. نظام آموزشی در هر استان، سیاست های آموزشی خودمختاری دارند. هر کدام از ایالت ها و قلمروهای سیاسی کانادا در شیوه سیاست گذاری آموزشی بر طبق قانون اساسی کشور، با ایالت ها و قلمروهای سیاسی دیگر تفاوت دارند. اما ما در این مقاله به کلیاتی می پردازیم که در نظام آموزشی کانادا به عنوان اصول اساسی پذیرفته شده اند. با ما در این مقاله همراه باشید.

 

ویژگی های رشته MBA در کانادا

رشته MBA در کانادا ویژگی های خود را دارد. کانادا از پیشروترین کشورهای جهان در برگزاری و ارائه دوره های MBA برای دانشجویان داخلی و بین المللی است. این پیشتازی سالانه بیش از 200 هزار دانشجو را روانه این کشور پیشتاز می کند. در کانادا موسسه ها و نهادهای بی شماری کار آموزش و ارائه رشته های ام بی ای را به عهده دارند. شاید اگر به زبان اعداد و ارقام حرف بزنیم باید بگوییم که حدود 175 موسسه و کالج فنی و چیزی در حدود 92 دانشگاه، به نیازهای بازار بزرگ کانادا پاسخ می دهند. در واقع می توان بازار بزرگ کانادا را چهارمین بازار بزرگ فارغ التحصیلان ام بی ای دانست. مراکز آموزشی کانادا دانشجویان را برای ورود به این بازارها، علاوه بر درس های نظری، در زمینه هایی چون مهارت های رهبری و توانمندی های مدیریتی، مسئولیت پذیری اجتماعی، نوآوری و تجارت بین المللی مجهز می سازند.
شاخص ترین شهر کانادا در زمینه ارائه دوره های MBA، مونترال است. دوره های ام بی ای کانادا از همان دوره ها در آمریکا مقرون به صرفه تر است.

 

چرا تحصیل در رشته MBA در کانادا سودمند است؟

رشته MBA در کانادا پر از مزایا است. یکی از برترین مزایای آن توانایی ادامه تحصیل دانشجویان کارشناسی همه رشته ها، البته به غیر از رشته مدیریت است. مزیت برتر دیگر این رشته به حقوق های آن بر می گردد. حقوق فارغ التحصیلان این رشته از سایر کارمندانی که مدارک ارشد دیگری دارند بیشتر است. شبکه گسترده تجارت نیز فارغ التحصیلان این رشته ها را به هم پیوند می زند و زمینه های اطلاع رسانی و همکاری گسترده آن ها را با بازار کار و جهان تجارت پویا نگه می دارد. این رشته ها موقعیت هایی عالی برای درآمد زایی و زندگی بهینه اند.

 

شرایط تحصیل در رشته MBA در کانادا

برای تحصیل در رشته MBA در کانادا باید شرایط ویژه ای را دارا باشید :
1 – نخستین شرط، داشتن یک مدرک لیسانس معتبر از یک دانشگاه معتبر است.
2 – شرط دوم این است که دست کم دو سال در یک کار معین به طور حرفه ای تجربه اندوزی کرده باشید.
3 – مدرک  GMAT با حداقل نمره 500 یا مدرک GRE با نمرات معادل داشته باشید.
4 – یک مدرک زبان آیلتس با تافل یا مدارکی به همان اعتبار داشته باشید.

البته در زمینه رشته MBA در کانادا باید به یک نکته کاملا ضروری اشاره کنیم که پذیرش گرفتن در دوره های MBA در بیشتر بیزینس اسکول های کانادا به حداقل هایی نیاز دارد. مثلا اینکه حداقل معدل GPA بین 3.0 و 3.5‌ B یا 70٪ به بالا باشد. در ضمن، تحصیل کردن در رشته مدیریت اجرایی یا EMBA بعضی از بیزینس اسکول ها به مدرک لیسانس نیاز ندارند. در چنین شرایطی صرف داشتن یک سابقه کاری استخوان دار در وظایف مدیریتی، برترین پشتوانه است.

 

دوره های MBA در کانادا

رشته MBA در کانادا به چندین صورت ارائه می شود. از این دوره ها می توان به : دوره های تمام وقت، دوره های پاره وقت، دوره های ویژه شاغلان که در دو شکل صبح و عصر ارائه می شود، دوره های فشرده، دوره های EMBA یا مدیریت اجرایی، دوره های دو مدرکی ام بی ای مشترک با رشته های حقوق و بهداشت، دوره های IMBA یا مدیریت بین المللی، دوره های Co-op، دوره های MBA-MTI، دوره های MBA-CED، دوره های Master of Fine Arts MBA یا همان هنرهای زیبا و در نهایت تحلیلگر خبر مالی و سرمایه گذاری یا CFA.

 

مدت زمان رشته MBA در کانادا

مدت زمان رشته MBA در کانادا بین ده ماه تا 28 ماه متغیر است. البته این درباره دوره های تمام وقت صادق است. دوره های پاره وقت، زمان تحصیلی بیشتری می گیرند.

 

شهریه های MBA

شهریه رشته MBA در کانادا نیز به چند عامل بستگی دارد. یکی از این عوامل نوع رشته ام بی ای است. عامل دیگر طول زمان دوره است. با این حال می توان یک نرخ میانگین سالانه را برای آن پیشنهاد داد که میان 20000 تا 50000 دلار متغیر است.

 

حقوق ها در رشته های ام بی ای

حقوق رشته MBA در کانادا میان 76 هزار و 148 هزار دلار در سال متغیر است. در این میان می توان به پردرآمدترین شغل ها در این زمینه اشاره نمود :
تحلیل گر بازار یا مشاور کسب و کار که حداقل حقوقی برابر با ساعتی 20 دلار به همراه دارد. حداکثر حقوق دریافتی آن نیز تا 57 دلار در ساعت می رسد. استان هایی که برای این رشته بازار خوبی فراهم می کنند، عبارتند از جزیره پرنس ادوارد، ساسکاچوان، بریتیش کلمبیا، نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا، منیتوبا، انتاریو.
یکی دیگر از رشته MBA در کانادا، بازاریاب و متخصص تبلیغات نیز حداقل حقوقی برابر با 16 دلار در ساعت درآمد دارد. بیشترین حقوق دریافتی آن نیز تا ساعتی 48 دلار می رسد. استان هایی مانند نوا اسکوشیا، بریتیش کلمبیا، انتاریو و ساسکاچوان نیز بازار مساعدی برای این رشته فراهم می کنند.
یکی دیگر از رشته MBA در کانادا که حداقل حقوقی برابر با 25 دلار در ساعت دارد، مدیر مالی است. حداکثر حقوق آن نیز 71 دلار در ساعت است. استان های انتاریو و بریتیش کلمبیا بازارهای مساعدی برای فعالیت این رشته اند.

یکی دیگر از رشته هایی که بازارهای خوبی در استان ساسکاچوان و انتریو و بریتیش کلمبیا دارد، شغل توسعه دهنده کسب و کار است. حداقل حقوق این رشته ساعتی 18 دلار است. حداکثر حقوق آن نیز 60 دلار است.
البته عواملی چون :
1 – سابقه دانشجو
2 – ثبات شغلی پایدار
3 – اعتبار بیزینس اسکول و موسسه تحصیلی
4 – نوع حوزه فعالیت
5 – میزان تقاضا شغل در بازار
6 – و موقعیت کارفرمایان در نوع و کمیت حقوق دریافتی تاثیر گذار است.
مشاغل پردرآمدی که در بالا (رشته MBA در کانادا) معرفی کردیم به معنای تنها زمینه های درخواست شده نیستند. اصولا دولت کانادا دوره های ام بی ای را در چند گروه صورت بندی کرده است. از این میان می توان به موارد زیر اشاره نمود:
1 – شغل های مشاوره ای و حسابداری
2 – شغل های حقوقی
3 – شغل های حوزه سلامت و بهداشت
4 – مدیریت
5 – شغل های دولتی
6 – شغل های دانشگاهی
7 – شغل های حوزه نشر و رسانه

 

ده بیزینس اسکول برتر کانادا در زمینه دوره های ام بی ای

1 – بیزنس اسکول ایوی یا Ivey
2 – بیزنس اسکول روتمن یا Rotman
3 – بیزنس اسکول دزوتل یا Desautels
4 – بیزنس اسکول اسمیث یا Smith
5 – بیزنس اسکول شولیش یا Schulich
6 – بیزنس اسکول اچ ای سی مونترال یا HEC Montreal
7 – بیزنس اسکول سوادر یا Suader
8 – بیزنس اسکول آلبرتا
9 – بیزنس اسکول تلفر Telfer
10 – بیزنس اسکول هاسکاینی یا Haskayne
همانطور که گفته شد یکی از شرایط کار در بیزینس اسکول ها داشتن سابقه و تجربه کاری است. اما برخی از بیزینس اسکول ها مانند Odette، Edwards و Goodman دانشجویان را بدون سابقه و تجربه پایدار شغلی نیز پذیرش می کنند.

به خدمات اخذ ویزای تحصیلی بورسیه اخذ ویزای دائم نیاز دارید؟

آیا به دنبال بهترین مشاوره مهاجرتی هستید؟

تماس تلفنی با دفتر ایران روزهای کاری – از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰ به وقت ایران

ایران مهاجران مجری خدمات وقت سفارت، ویزای کانادا مرجعی معتبر برای عزیزانی خواهد بود که قصد سفر دارند ولی اطلاعات کافی در این زمینه را ندارند. با افتخار بسیاری از خدمات ما رایگان بوده و تنها در خدماتی که نیاز به صرف هزینه می باشد اقدام به دریافت هزینه می نماییم.

خبرنامه

برای دریافت آخرین اخبار و اخبار ما ، خبرنامه ما را مشترک شوید

اطلاعات رسمی:

  • مشهد، خیابان فلسطین، فلسطین 19
  • ۰۵۱-۳۸۴۲۲۶۴۶
ساعت کاری:

روزهای کاری – از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰

تمامی حقوق برای سایت ایران مهاجران محفوظ است

طراحی و توسعه : web.twin

×
×
شروع مکالمه
یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید
× چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم؟