تحصیل در رشته مهندسی نفت در کانادا و مزایای آن

کانادا یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان نفت خام در جهان است. این کشور بیشترین صادرات نفت خام را به ایالات متحده آمریکا دارد. به طوری که آمریکا 48 درصد از نیاز نفت خام خود را از کانادا تأمین می کند. بر این اساس کانادا در زمینه نفت و استخراج آن یک فرصت کاری بالقوه و رو به گسترش است. این کشور توانسته به یکی از صادرکننده های موفق نفت در جهان تبدیل شود. از این رو دانشگاه های این کشور برنامه های ویژه ای را برای تحصیل در رشته مهندسی نفت (Petroleum Engineering) در نظر گرفته اند. این رشته راه های اکتشاف و استحصال منابع نفت خام، گاز و مواد هیدروکربن را بررسی و جستجو می کند. دانشجویان این رشته در بخش های مهندسی حفاری، تأسیسات و ژئوفیزیک آموزش می بینند. متقاضیان تحصیل در رشته مهندسی نفت در کانادا می توانند در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا درس بخوانند.

 

دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی نفت در کانادا

رشته مهندسی نفت در کانادا در حال حاضر در دانشگاه های کلگری، مک گیل، لیکهد، مانیتوبا، گوئلف، آلبرتا، مموریال نیوفاندلند، رجینا، کیپ برتون، دالاهو، کالج آتلانتیک شمالی، کالج سنکا و دانشگاه اتاوا وجود دارد. دانشگاه دالهاوزی نیز پیش از این در رشته مهندسی نفت پذیرش داشت که فعلاً آن را متوقف کرده است. همچنین علاقمندان این رشته می توانند در چهار گرایش مهندسی اکتشاف، مهندسی حفاری، مهندسی بهره برداری و مهندسی مخازن تحصیلات خود را ادامه دهند. در ادامه شما را با تعدادی از معتبرترین دانشگاه های کانادا و شرایط آن ها برای پذیرش دانشجو در رشته مهندسی نفت آشنا خواهیم کرد.


دانشگاه کلگری (University of Calgary)

رشته مهندسی نفت در دانشگاه کلگری نیز تدریس می شود. دانشگاه کلگری یکی از دانشگاه هایی است که رشته های متنوع مرتبط به مهندسی نفت را به متقاضیان ارائه می دهد. این دانشگاه در شهری به همین نام در استان آلبرتا قرار گرفته است. دانشکده فنی این دانشگاه امکان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا را در رشته های زیر فراهم آورده است:
⦁ مهندسی شیمی
⦁ مهندسی نفت
⦁ مهندسی بیوپزشکی (پذیرش فقط با ارائه پایان نامه)
⦁ مهندسی محیط زیست (به صورت میان رشته ای)
⦁ انرژی و محیط زیست (به صورت میان رشته ای)
⦁ انرژی و سیستم های محیطی (تحصیل به صورت میان رشته ای و پذیرش فقط با ارائه پایان نامه)
⦁ مهندسی مخازن نفت
⦁ مهندسی بهره برداری نفت
⦁ مشخصه یابی مخازن


دانشگاه رجینا University Of Regina (UOFR)

رشته مهندسی نفت در دانشگاه رجینا واقع در استان ساسکاچوان و در شهر رجاینا هم تدریس می شود. امکان تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته مهندسی سیستم های نفتی (PSE) در این دانشگاه وجود دارد.


دانشگاه مموریال نیوفاندلند (Memorial University of Newfoundland)

دانشگاه مموریال نیوفاندلند در شهری به نام سنت جان قرار دارد. این شهر در استان نیوفاندلند و لابرادور در شمال کشور کانادا واقع شده است. این دانشگاه علاوه بر فعالیت های آموزشی، در زمینه های تحقیقاتی و به خصوص پژوهش در بستر اقیانوس بسیار فعال است. دانشگاه مموریال نیوفاندلند امکان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی نفت و گاز (OGE) و کارشناسی ارشد و دکترا در زمینه های عملیات نفت و گاز را برای دانشجویان فراهم آورده است. گرایش های زیر به صورت تخصصی در زمینه نفت و گاز در این دانشگاه وجود دارد:
⦁ عملیات نفت و گاز در سواحل
⦁ مدیریت ایمنی، ریسک و محیط
⦁ مهندسی مخزن
⦁ مهندسی حفاری
⦁ بررسی ساختارهای ساحلی
⦁ مهندسی گاز طبیعی
⦁ مدیریت یکپارچگی دارایی
⦁ سیستم های زیردریایی


دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)

دانشگاه آلبرتا در استانی به همین اسم قرار دارد و دارای دو شعبه در شهرهای کلگری و ادمونتون می باشد. این دانشگاه رتبه پنجم کیفیت آموزشی را در کشور کانادا دارد و امکان ادامه تحصیل در بخش نفت و معدن در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا در آن وجود دارد.


شرایط لازم برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی نفت در کانادا

برای تحصیل در رشته مهندسی نفت در کانادا باید واجد شرایطی باشید که بر اساس دانشگاه محل تحصیل فرق خواهد داشت. به بیان دیگر اهمیت سوابق تحصیلی، نمرات دانشجو و نمره آیلتس برای هر دانشگاه متفاوت است. برای ورود به دانشگاه های کانادا آزمون ‌های آیلتس، تافل و PTEمعتبر هستند. در بعضی از دانشگاه ها تسلط به زبان فرانسه نیز جزء الزامات پذیرش است. همچنین باید بتوانید در طول دوران تحصیل خود از عهده پرداخت شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی در این کشور برآیید. بعد از اینکه تمام شرایط فوق را کسب کردید می توانید برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید. مدت زمان اعتبار ویزای دانشجویی با توجه به مقطع تحصیلی دانشجو تعیین می شود و در صورت لزوم می توان آن را تمدید کرد.


شهریه تحصیل در رشته مهندسی نفت در کانادا

رشته مهندسی نفت در کانادا یکی از پرطرفدارترین رشته ها میان دانشجویان است. هر یک از دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی نفت با توجه به مقطع تحصیلی شهریه متفاوتی دارند. اما با میانگینی که از شهریه دانشگاه های این کشور گرفته شده است شهریه تحصیل در رشته مهندسی نفت در کانادا حدود 25 هزار دلار کانادا در سال است. این فقط هزینه شهریه دانشگاه است و موارد دیگر در آن لحاظ نشده است. توصیه ما به متقاضیان این است که پیش از اقدام برای پذیرش حتماً به موارد زیر دقت کنند:
⦁ شرایط تحصیل در دانشگاه
⦁ ظرفیت پذیرش دانشجو در هر مقطع تحصیلی
⦁ شرایط خوابگاه ها
⦁ زبان رسمی دانشگاه


مدارک ضروری برای تحصیل در رشته مهندسی نفت در کانادا

مدارک زیر جهت دریافت ویزای تحصیلی برای رشته مهندسی نفت در کانادا لازم است:
⦁ انتخاب رشته، مقطع و گرایش مد نظر متقاضی
⦁ تکمیل فرم پذیرش آنلاین در سایت دانشگاه مورد نظر
⦁ ارائه مدارک دانشگاهی قبلی که در آن فارغ‌ التحصیل شده اید
⦁ ارائه مدارک دبیرستان به صورت ترجمه شده
⦁ داشتن توصیه‌ نامه یا انگیزه نامه (SOP)
⦁ ارائه گذرنامه معتبر
⦁ داشتن مدرک زبان انگلیسی یا زبان فرانسوی با توجه به دانشگاه انتخاب شده
⦁ ریز نمرات دبیرستان
موارد زیر نیز در پذیرش دانشگاه های کانادا موثر است:
⦁ مقطع کارشناسی: مدرک دیپلم و گواهی پیش دانشگاهی با نمرات تعیین شده در دانشگاه مد نظر، کسب نمرات بسیار بالا در درس های حسابان، ریاضیات، شیمی و فیزیک
⦁ کارشناسی ارشد: داشتن مدرک کارشناسی در رشته های مرتبط مثل مهندسی نفت یا زمین شناسی، داشتن تجربه کارهای عملی امتیاز خوبی محسوب می شود.
⦁ دکترا: مدرک کارشناسی ارشد در یکی از رشته های مرتبط

 
چشم انداز فرصت های شغلی رشته مهندسی نفت در کانادا

از سال 2012 تا 2022 مشاغل مرتبط با مهندسی نفت و زیرشاخه های آن حدود 26 درصد رشد داشته است؛ که این عدد بسیار قابل توجه است. همچنین با بالا رفتن قیمت نفت ارزش اشتغال در این رشته نیز بیشتر خواهد شد. مهارت های شغلی زیر امکان اشتغال در رشته های مرتبط با مهندسی نفت را برای متقاضیان افزایش می دهد:
⦁ توانایی کار با ماشین آلات تخصصی این حرفه و تجهیزات فنی مرتبط با آن
⦁  توانایی در نصب و راه اندازی زیرساخت های فنی نفتی
⦁ تخصص در دانش زمین شناسی
⦁ آشنایی با شاخص های ایمنی‌ در زمان حفاری و کار
⦁ توانمندی در مدیریت
⦁ توانایی در تولید و پردازش
⦁ توانایی در تحلیل داده‌ ها
⦁ داشتن فن بیان حرفه ‌ای 
⦁ توانایی در مشاوره 


اولویت های استخدام در بخش های نفت و گاز کانادا

در حال حاضر فارغ التحصیلان رشته مهندسی نفت و گاز از دانشگاه های معتبر، امکان استخدام در مشاغل تخصصی در این کشور را دارند. این افراد می توانند در ردیف های شغلی مرتبط با بخش های نظارتی مانند نظارت بر عملیات حفاری و یا بررسی چاه ها استخدام شوند. همچنین در بخش های طراحی مانند طراحی تجهیزات زیرساختی و طراحی آسانسورها و ماشین آلات حفاری هم نیروهای متخصص به کار گرفته می شوند. درآمد و حقوق کارکنان صنعت نفت در کانادا ارتباط مستقیم با مهارت و سابقه افراد دارد. در حال حاضر بیشترین میزان دستمزد ساعتی 70 دلار در شهر کلگری و کمترین میزان هم ساعتی 47 دلار در ادمونتون ثبت شده است.


شرایط لازم برای استخدام در بخش های نفت و گاز کانادا

برای استخدام در بخش های مرتبط با حوزه نفت در کانادا داشتن مدارک زیر الزامی است:
⦁ دارا بودن مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا در رشته مهندسی نفت و یا مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته های مرتبط با نفت (P.Eng)
⦁ گرفتن مجوزهای لازم برای کار در عنوان شغلی مهندسی از استانی که تقاضای استخدام در آن را دارید
⦁ ارائه مدارک کارآموزی یا تجربه کار مانیتور شده برای مدت زمان سه یا چهار سال که زیر نظر مهندسان کانادایی انجام شده باشد.

 

مهاجرت به کانادا از طریق مجوز کار در حوزه نفت و گاز

کشور کانادا یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیاست. برای متخصصان و افراد تحصیل کرده همواره راه هایی برای زندگی و دریافت فرصت های شغلی در این کشور وجود داشته و دارد. مهندسان نفت و فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با نفت می توانند با استفاده از برنامه مهاجرتی “نیروهای متخصص فدرال (FSW)” و یا برنامه “اکسپرس اینتری” برای دریافت مجوز کار در این کشور اقدام کنند. با دریافت این مجوز می توانند برای اقامت دائم کانادا برای خود و اعضای خانواده شان نیز درخواست بدهند. بیشتر مشاغل مرتبط با مهندسی نفت اول در استان آلبرتا و بعد از آن در استان های نیوفاندلند، بریتیش کلمبیا، ساسکاچوان، مانیتوبا و نوا اسکوشیا می باشند.

به خدمات اخذ ویزای تحصیلی بورسیه اخذ ویزای دائم نیاز دارید؟

آیا به دنبال بهترین مشاوره مهاجرتی هستید؟

تماس تلفنی با دفتر ایران روزهای کاری – از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰ به وقت ایران

ایران مهاجران مجری خدمات وقت سفارت، ویزای کانادا مرجعی معتبر برای عزیزانی خواهد بود که قصد سفر دارند ولی اطلاعات کافی در این زمینه را ندارند. با افتخار بسیاری از خدمات ما رایگان بوده و تنها در خدماتی که نیاز به صرف هزینه می باشد اقدام به دریافت هزینه می نماییم.

خبرنامه

برای دریافت آخرین اخبار و اخبار ما ، خبرنامه ما را مشترک شوید

اطلاعات رسمی:

  • مشهد، خیابان فلسطین، فلسطین 19
  • ۰۵۱-۳۸۴۲۲۶۴۶
ساعت کاری:

روزهای کاری – از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰

تمامی حقوق برای سایت ایران مهاجران محفوظ است

طراحی و توسعه : web.twin

×
×
شروع مکالمه
یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید
× چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم؟