بررسی کار و تحصیل رشته‌ی مهندسی شیمی در کانادا

رشته ی مهندسی شیمی در کانادا

رشته‌ی مهندسی شیمی در کانادا و سایر کشورهای صنعتی دنیا یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی به حساب می‌آید. این رشته‌ی تحصیلی در اکثر دانشگاه‌هایی که رشته‌های مهندسی را ارائه می‌دهند، یکی از رشته‌های ارائه شده‌ است. زیرا که مهندسین شیمی نقش مهمی در بسیاری از صنایع تولیدی مانند صنایع غذایی، داروسازی، شیمیایی، نفت و گاز و … دارند. فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در طیف وسیعی از موقعیت‌های شغلی برای خود جایگاه مناسبی پیدا کنند.
به علت صنعت رو به رشد و اقتصاد پویای کشور کانادا، رشته‌ی مهندسی شیمی یکی از رشته‌های ضروری و پردرآمد کانادا به حساب می‌آید. وظیفه‌ی مهندسان شیمی در کشور کانادا تحقیق، نظارت، طراحی و اجرای تجهیزات و فرآیندهای شیمیایی است. آنها همچنین بر صنایع شیمیایی، دارویی، غذایی و صنعتی؛ کنترل کیفیت مواد شیمیایی؛ مهندسی بیوتکنیکی و بیوشیمیایی و بسیاری از امور دیگر نظارت دارند. از این رو فعالیت در این رشته‌ی تحصیلی در کانادا، آینده‌ی درخشانی را برای شما عزیزان به ارمغان خواهد آورد.

 

شرایط تحصیل رشته‌ی مهندسی شیمی در کانادا

تحصیل در رشته‌ی مهندسی شیمی در کانادا، در دوره‌ی کارشناسی، معمولا 4 یا 5 سال و در دوره‌ی کارشناسی ارشد، 1 تا 3 سال طول می‌کشد. برای تحصیل در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا، حداقل معدل قابل قبول، 70 از 100(14 از 20) می‌باشد. حداقل نمره‌ی زبان آیلتس یا تافل نیز به ترتیب 6.5 و 90 است. البته شما می‌توانید با داشتن مدرک زبان فرانسوی نیز برای دانشگاه‌های کانادا اپلای کنید. بسته به مقطع تحصیلی و دانشگاه مورد نظر، نمره‌ی زبان و مدارک درخواستی از شما متفاوت است. اما در این میان، مدارکی وجود دارند که در هنگام اپلای در میان تمامی رشته‌ها و دانشگاه‌ها یکسان هستند. از جمله این مدارک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
⦁ مدرک تحصیلی دوره‌ی قبلی به همراه ترجمه‌ی رسمی.
⦁ توصیه‌نامه(1 تا 2 عدد، بسته به مقطع تحصیلی).
⦁ انگیزه نامه.
⦁ رزومه‌ی علمی.
⦁ مدارک هویتی به همراه ترجمه‌ی رسمی.
⦁ پاسپورت معتبر.
اگر قصد فعالیت به عنوان استاد، مشاور و یا محقق را دارید، داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا، از جمله مدارکِ مورد نیاز برای این جایگاه‌ها می‌باشد. در بسیاری از دوره‌های تحصیلی، شما ملزم به گذراندن دوره‌های کارآموزی(Co-op ) هستید! تا از این طریق علاوه بر دانش تئوریک، توانایی عملی شما نیز تقویت گردد. از جمله برترین دانشگاه‌های کانادا در این رشته می‌توان به دانشگاه‌های زیر اشاره کرد:
⦁ دانشگاه تورنتو.
⦁ دانشگاه بریتیش کلمبیا.
⦁ دانشگاه Mc.Master.
⦁ دانشگاه آلبرتا.
⦁ دانشگاه کلگری.
⦁ دانشگاه واترلو.
⦁ دانشگاه اتاوا.
⦁ دانشگاه دالهاوزی.
⦁ دانشگاه کویینز.
⦁ دانشگاه وسترن انتاریو.
⦁ دانشگاه ساسکاچوان.
⦁ دانشگاه نیوبرانزویک.


هزینه‌ی تحصیل و بورسیه‌های تحصیلی

یکی از موضوعات مهم در هنگام تحصیل در رشته‌ی مهندسی شیمی در کانادا، هزینه‌های تحصیل است. از آنجایی که این هزینه‌ها بخش اعظمی از هزینه‌های زندگی دانشجویی شما را شامل می‌شوند، آگاهی دقیق از مقدار آنها می‌تواند کمک زیادی به برنامه‌ریزی تحصیلی شما بکند. شهریه‌ی دانشگاه‌های کانادا در مقاطع و رشته‌های گوناگون و حتی ایالت‌های مختلف کانادا، با یکدیگر متفاوت است. اما به طور میانگین برای تحصیل در مقطع کارشناسی، سالانه 2,000 تا 46,000؛ در مقطع کارشناسی ارشد، 7,000 تا 32,000 و در مقطع دکترا، 2,000 تا 6,000 دلار کانادا نیاز دارید.
هزینه‌ی زندگی دانشجویی در کانادا، دومین عامل تاثیرگذار در زمان تحصیل شماست. این فاکتور مهم، بسته به شهری از کانادا که در آن زندگی می‌کنید، بسیار متغیر است. به عنوان مثال، زندگی در شهرهای بزرگ و پرجمعیتی مانند اتاوا و تورنتو بسیار گران‌تر از سایر شهر‌های کانادا می‌باشد. اما به طور میانگین، می‌توانید ماهانه با 800 تا 1,500 دلار، در کانادا زندگی کنید. حتی می‌توانید با توجه به مقطع تحصیلی خود، ساعات مشخصی را به کار پاره وقت بپردازید.
لازم به ذکر است که دانشگاه‌های کانادا در جهت رفاه بیشتر دانشجویان خود، بورسیه‌های تحصیلی متنوعی در نظر گرفته است. این بورسیه‌های تحصیلی با توجه به نمرات و رزومه‌ی علمی شما، مبالغ متفاوتی هستند! و می‌توانند بسیاری از هزینه‌ای شما را پوشش دهند.


زمینه‌های کاری و فرصت‌های شغلی رشته‌ی مهندسی شیمی در کانادا

فرصت‌های شغلی فراوانی برای مهندسان شیمی در کانادا وجود دارد. شما می‌بایست با تمامی اصول مهندسی، تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته و مهارت‌های روز دنیا آشنایی کافی داشته باشید. باید فردی اجتماعی باشید و بتوانید با بسیاری از افراد ارتباطِ موثری برقرار کنید و اهل کار گروهی باشید. توجه داشته باشید که پس از تحصیل در رشته‌ی مهندسی شیمی در کانادا، دولت به شما اجازه می‌دهد تا چندین ماه پس از فارغ التحصیلی، در کانادا اقامت داشته باشید و در جستجوی کار باشید. اگر بتوانید در این مدت زمان، کاری مرتبط با رشته‌ی تحصیلی خود بیابید، ویزای تحصیلی شما به ویزای کاری تغییر پیدا خواهد کرد و می‌توانید از این طریق در کانادا بمانید. اما اگر مهندس شیمی هستید و قصد مهاجرت به کانادا را دارید، برنامه‌های مهاجرتی متفاوتی وجود دارد که در ادامه به بیان آنها خواهیم پرداخت. زمینه‌های کاری که مهندسان شیمی می‌توانند در کانادا به فعالیت بپردازند، عبارتند از:
⦁ فعالیت در شرکت‌های گاز ، نفت و معادن مختلف.
⦁ شرکت‌های مهندسی محیط زیست و یا فناوری سبز.
⦁ شرکت‌های تولید کننده‌ی ابزار دقیق و کنترل.
⦁ شرکت‌های مربوط به طراحی مهندسی.
⦁ شرکت‌های مشاوره مهندسی.
⦁ انواع و اقسام شرکت‌های تولید کننده در بسیاری از زمینه‌ها.
⦁ دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی.
⦁ شرکت‌های بسته‌بندی مواد غذایی و آشامیدنی.


بازار کار و درآمد مهندسان شیمی در کانادا

با توجه به وسعت حوزه‌ی کاری مهندسین شیمی در کانادا، می‌توان به جرات اظهار داشت که بازار کار این رشته از شرایط بسیار مطلوبی برخوردار است. فرصت‌های شغلی فراوان، آینده‌ی کاری روشن و درآمد ایده‌آل از جمله مزایای رشته‌ی مهندسی شیمی در کانادا می‌باشد. علاوه بر بالا بودن تقاضای کار برای مهندسین این رشته، بازار کار کانادا به دلیل نیاز شدیدِ خود به صنایع نانو و مهندسی زیستی، اقتصاد رشد یافته‌ای را برای مهندسان شیمی ایجاد کرده است.
متوسط حقوق مهندسان شیمی در کانادا با توجه به فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شود. از جمله‌ی این عوامل تاثیرگذار می‌توان به سن، جنس، میزان تحصیلات، سطح تجربه، استان محل فعالیت در کانادا و بسیاری عوامل دیگر اشاره کرد. حتی هر یک از این فاکتورها می‌توانند به تنهایی میزان حقوق سالانه‌ی شما را تا سقف 68% نسبت به همکارانی با شرایط مشابه، بالا ببرند. اما به طور میانگین می‌توان اظهار داشت که درآمد یک مهندس شیمی در کانادا، سالانه از 55,000 تا 167,000 دلار کانادا متغیر است. عناوین شغلی که شما می‌توانید به عنوان مهندس شیمی در کانادا به آنها مشغول باشید عبارتند از:
⦁ مهندس بیوتکنیک.
⦁ مهندس بیوشیمی.
⦁ مهندس چسب.
⦁ مهندس شیمی.
⦁ مهندس بهداشت صنعتی.
⦁ مهندس کاغذ و مخمر.
⦁ مهندس ضایعات صنعتی.
⦁ مهندس پتروشیمی.
⦁ مهندس سوخت‌های مایع.
⦁ مهندس پلیمر.
⦁ مهندس پروژهای شیمیایی.
⦁ مهندس کنترل فرآیندهای شیمیایی
⦁ مهندس تصفیه‌ی ضایعات.
⦁ مهندس پالایشگاه.

 

چگونگی مهاجرت مهندس شیمی به کانادا

تا این بخش، به بیان هر آنچه که یک فارغ التحصیل رشته‌ی مهندسی شیمی در کانادا برای کار در این کشور نیاز داشت، پرداختیم. اکنون قصد داریم شما عزیزان را با اطلاعاتی آشنا کنیم که در صورت مهاجرت به عنوان نیروی کار ماهر، کمک فراوانی به شما خواهند کرد. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که تحصیلات خود را در ایران و یا هر کشور دیگری به جز کانادا به اتمام رسانده‌اید و اکنون قصد مهاجرت کاری به این کشور را دارید، باید مراحل قانونی خاصی را پشت سر نمایید تا بتوانید به این کشور مهاجرت کنید.
شما می‌توانید از طریق سیستم اکسپرس اینتری و یا نیروی کار ماهر فدرال، به کانادا مهاجرت کنید. در وهله‌ی اول، می‌بایست تمام مدارک تحصیلی، مهارت‌ها و تجارب خود را به تایید سازمان مهارت‌ها و صلاحیت‌های مهندسی شیمی در کانادا برسانید. این سازمان پس از ارزیابی اطلاعات ارسالی، مدارک شما را تایید خواهد کرد. سپس برای دریافت اقامت دائم و ورود به بازار کار این کشور درخواست دهید. برای این کار، شما در یک سیستم امتیازدهی و رتبه بندی به نام CRS قرار می‌گیرید. در این سیستم، براساس سن، مهارت‌های زبانی، تخصص و تحصیلات، تجربه‌ی کاری و پیشنهاد شغلی، به شما امتیازی از 100 نمره، داده می‌شود. اگر بتوانید امتیاز مورد نیاز( معمولا بالاتر از 60 نمره) را دریافت کنید، از شما خواسته می‌شود تا مدارکتان را در پروفایل شخصی خود در سیستم اکسپرس اینتری بارگذاری کنید. در نهایت نیز دعوتنامه‌ی (ITA) برای شما ارسال خواهد شد که به مدت 60 روز پس از آن فرصت دارید تا برای مهاجرت به کانادا اقدام نمایید.


مدارک مورد نیاز، جهت کار در کانادا

رشته‌ی مهندسی شیمی در لیست مشاغل مورد نیاز کانادا(NOC)، دارای کد 2134 می‌باشد. اگر تحصیلات خود را در ایران و یا هر کشور دیگری به اتمام رسانده‌اید و اکنون قصد مهاجرت کاری به کانادا را دارید، و یا حتی از دانشگاه‌های کانادا فارغ التحصیل شده‌اید، در وهله‌ی اول به مدارک زیر احتیاج دارید:
⦁ مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترای مهندسی شیمی یا سایر رشته‌های مرتبط.
⦁ اخذ مجوز از انجمن‌های استانی جهت تایید به عنوان مهندس حرفه‌ای (.P.Eng ).
⦁ داشتن 3 تا 4 سال تجربه‌ی کاری که زیر نظر یک مهندسِ تایید شده در کانادا سپری شده باشد.
⦁ قبولی در آزمون‌های تخصصی مورد نیاز.
⦁ اخذ مجوز از مراجع نظارتی زیربط در استان مورد نظر.

به خدمات اخذ ویزای تحصیلی بورسیه اخذ ویزای دائم نیاز دارید؟

آیا به دنبال بهترین مشاوره مهاجرتی هستید؟

تماس تلفنی با دفتر ایران روزهای کاری – از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰ به وقت ایران

ایران مهاجران مجری خدمات وقت سفارت، ویزای کانادا مرجعی معتبر برای عزیزانی خواهد بود که قصد سفر دارند ولی اطلاعات کافی در این زمینه را ندارند. با افتخار بسیاری از خدمات ما رایگان بوده و تنها در خدماتی که نیاز به صرف هزینه می باشد اقدام به دریافت هزینه می نماییم.

خبرنامه

برای دریافت آخرین اخبار و اخبار ما ، خبرنامه ما را مشترک شوید

اطلاعات رسمی:

  • مشهد، خیابان فلسطین، فلسطین 19
  • ۰۵۱-۳۸۴۲۲۶۴۶
ساعت کاری:

روزهای کاری – از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰

تمامی حقوق برای سایت ایران مهاجران محفوظ است

طراحی و توسعه : web.twin

×
×
شروع مکالمه
یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید
× چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم؟