بررسی رشته داروسازی در کانادا

دارو سازی در کانادا

کانادا یکی از پیشرفته ترین کشور های جهان به شمار می رود. سالانه تعداد زیادی از دانشجویان به این کشور مهاجرت می کنند تا ادامه تحصیل خود را در این کشور انجام دهند. تحصیل در رشته داروسازی در کانادا، آینده هر فرد را روشن خواهد ساخت. در این مقاله می خواهیم به بررسی رشته داروسازی در کانادا بپردازیم پس با ما همراه باشید.

 

رشته داروسازی در کانادا

اگر می خواهید در کشور کانادا داروساز شوید و می خواهید مدرک خود را در رشته داروسازی در کانادا را دریافت نمایید، باید لیسانس یا دکتری داروسازی خود را از یکی از دانشگاه های کانادا که رشته داروسازی را ارائه می دهند دریافت نمایید. پس از دریافت مدرک خود باید در آزمون تخصصی داروسازی یعنی PCAT قبول شوید. اگر در استان کبک ساکن هستید این آزمون متفاوت می باشد. سپس باید در انجمن داروسازان عضو شوید که در هر استان قوانین و ضوابط خاص خودش را دارد.


‌آزمون تخصصی داروسازی PCAT


وظایف یک داروساز در کانادا به چه شکل است؟

داروسازان باید نسخه های پزشکی که توسط پزشک نوشته شده است را تهیه نمایند و طرز استفاده از این دارو ها را به بیماران بگویند. اکثر داروساز ها در بیمارستان ها و داروخانه ها کار می کنند اما بعضی از آن ها نیز شغل های دولتی دارند.


تعداد فارغ التحصیلان رشته داروسازی در کانادا

در حال حاضر حدود 43600 فارغ التحصیل رشته داروسازی در کانادا وجود دارد که مورد تایید هستند. 60 درصد از این داروساز ها زن و 40 درصد آن ها مرد می باشند. 6500 نفر از این داروساز ها در بیمارستان ها، 9600 نفر آن ها در داروخانه ها و مابقی آن ها در سایر بخش ها مشغول به کار هستند.


پیش بینی شغل رشته داروسازی در کانادا

با توجه به اینکه سن مردم کانادا رو به افزایش است، این کشور در آینده نیاز به فارغ التحصیلان بیشتری در رشته داروسازی در کانادا خواهد داشت.


حقوق داروساز ها در کانادا

در کانادا حقوق داروساز ها چیزی بین 80 تا 95 هزار دلار در سال می باشد.
تحصیل کردن در رشته داروسازی در کانادا
هنگام تحصیل کردن در رشته داروسازی در کانادا ابتدا متقاضی وارد دوره های عمومی مقطع لیسانس یا دوره های فوق دیپلم می شود و در این دوره ها باید دروس بیولوژی، شیمی، ریاضی و زبان را با نمره بالای 75 درصد بگذراند. بعد از گرفتن نمره قبولی در این دروس می تواند در آزمون رشته داروسازی در کانادا یا همان آزمون تخصصی PCAT شرکت نماید. این آزمون ورودی شامل 232 تست و همچنین نوشتن یک متن می باشد. شما می توانید جدول زمان بندی و همچنین نحوه ثبت نام در این آزمون را در سایت پیرسون مشاهده نمایید.


لیست دانشگاه هایی که رشته داروسازی در کانادا را ارائه می دهند:

از جمله دانشگاه هایی که رشته داروسازی در کانادا را ارائه می دهند می توان به دانشگاه مموریال، دانشگاه دالهاوزی دانشگاه لاوال، دانشگاه مانیتوبا، دانشگاه تورنتو، دانشگاه ساسکاچوان، دانشگاه کلگری، دانشگاه آلبرتا، دانشگاه واترلو، دانشگاه مونترال و دانشگاه بریتیش کلمبیا اشاره نمود.


چطور در کشور کانادا داروساز شویم؟

فارغ التحصیلی در رشته داروسازی در کانادا
قبول شدن در آزمون و همچنین عضویت در انجمن داروسازان
کسب کردن تجربه علمی
تسلط کافی به زبان فرانسوی یا انگلیسی


مرجع ملی برگزاری آزمون تخصصی رشته داروسازی در کانادا

The Pharmacy Examining Board of Canada – PEBC تنها مرجع برای صدور و همچنین ارزشیابی مدارک داروسازی در کشور کانادا می باشد. PEBC یک نهاد با بیش از 45 سال سابقه کار می باشد که صلاحیت و کیفیت فنی داروسازان را از طریق برگزاری آزمون، ارزیابی و تایید می کند. در کلیه استان های کانادا به غیر از کبک، داروسازانی که می خواهند در این رشته فعالیت کنند باید توسط این نهاد ارزیابی شوند و گواهینامه خود را دریافت نمایند. از همین طریق کلیه ارگان ها و نهاد این اطمینان را کسب می کنند که آیا داروساز صلاحیت کافی را برای فعالیت دارد یا خیر. مدرک این نهاد به کسانی داده می شود که در دو آزمون OSCE و MCQ قبول شده باشند.


آزمون MCQ Pharmacist Qualifying Examination

این آزمون رشته داروسازی در کانادا به صورت سوالات مختلف چند گزینه ای می باشد. یک بخش این آزمون مربوط به توانایی فرد در بکارگیری علم و دانش و بخش دیگر آن مربوط به حل مسائل داروسازی می باشد.


آزمون OSCE objective structured clinical examination

این آزمون رشته داروسازی در کانادا بیشتر جنبه عملیاتی دارد و سوالات به گونه ای است که توانایی داروساز در بخش عملیاتی را مورد ارزیابی قرار می دهد.


ارزیابی مدرک تحصیلی برای داروسازانی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند

سازمان PEBC یک نهاد مورد اعتبار می باشد که مدارک تحصیلی مهاجرین که قصد تحصیل در کانادا را دارند، مورد ارزیابی قرار می دهد. اگر قصد مهاجرت به کشور کانادا را دارید ابتدا باید مدارک شما توسط این نهاد مورد ارزیابی قرار گیرد.


مدرک های زبان مورد نیاز جهت آزمون های رشته داروسازی در کانادا

برای ثبت نام در آزمون نیازی به مدرک زبان نمی باشد. اما توجه کنید که پاس کردن این آزمون ها برای داروساز شدن کافی نمی باشد و شما باید آزمون های هر استان را به صورت جداگانه قبول شوید که در این مرحله معمولا یکی از مدارک مورد نیاز استان ها مدرک زبان می باشد. مواردی که ذکر کردیم مربوط به کسانی می باشد که داروساز هستند این موارد برای تکنسین ها داروخانه ها و کسانی که قصد تحصیل در کانادا را دارند، متفاوت می باشد و شما می توانید برای اطلاعات بیشتر با ویزا موندیال تماس حاصل نمایید.


فارغ التحصیلان امریکایی

مرحله اول:‌ در یک مرکز معتبر تحصیلی که مورد تایید ACPE آمریکا است فارغ التحصیل شوید.
مرحله دوم: در مرکز PHARMACISTS’ GATEWAY CANADA ثبت نام نمایید و شماره شناسه ملی خود را دریافت کنید.
مرحله سوم: در آزمون MCQ و OSCE که PEBC برگزار می کند، نمره قبولی بگیرید و مدرک خود را دریافت نمایید. البته به جز استان کبک.
مرحله چهارم: کلیه مراحل تاییدیه استان مد نظر خود را انجام دهید و مدارک و گواهینامه های خود را دریافت نمایید. هر استان قوانین و آزمون ها خاص خودش را دارد که باید در آن ها شرکت نمایید.


دانشجویان رشته داروسازی در کانادا

از مراکز های های معتبر مدرک تحصیلی رشته داروسازی در کانادا را دریافت کنید. در آزمون MCQ و OSCE که به وسیله PEBC برگزار میشود نمره قبولی را بگیرید و مدرک خود را دریافت نمایید. البته به غیر از استان کبک. در ادامه باید کلیه مراحل تاییدیه استان مد نظر خود را انجام دهید و گواهینامه ها و مدارک مورد نیاز را دریافت نمایید. هر استان قوانین مربوط به خودش را دارد و آزمون ها مجزا را برگزار می کند که باید در این آزمون ها شرکت کنید و نمره قبولی را دریافت نمایید. شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر به سایت مربوط به استان مد نظر خود مراجعه نمایید. provincial regulatory authority PRA


دانشجویان بین المللی رشته داروسازی در کانادا

برای گرفتن مدرک PEBC سه مرحله برای دانشجویان خارجی رشته داروسازی در کانادا وجود دارد.

مرحله اول: ابتدا مدارک تحصیلی اولیه شما مورد ارزیابی قرار می گیرد تا در Pharmacist Evaluating Examination بتوانید ثبت نام نمایید.
مرحله دوم:‌ در این مرحله باید در دو آزمون قبول شوید تا در آزمون علمی Pharmacist Qualifying Examination بتوانید ثبت نام نمایید.
مرحله سوم: در ادامه باید در آزمون های MCQ و OSCE که مربوط به نهاد PEBC می باشد شرکت نمایید و در این آزمون ها نمره قبولی را بگیرید.

 

دروازه عبور دانشجویان خارجی رشته داروسازی در کانادا

IPGs به کسانی گفته می شود که می خواهند مجوز کار داروسازی را در کشور کانادا دریافت نمایند. این کلمه مختصر شده کلمه international pharmacy graduates می باشد. کلیه انجمن های استانی برای وضع قوانین برای داروسازان خارجی به National Association of Pharmacy Regulatory Authorities) NAPRA) اعتماد کرده اند. برنامه داروسازی Pharmacists’ Gateway Canada مرحله اولی است که داروسازان باید برای ثبت نام کردن در انجمن های استانی (PRA) طی نماید. اگر داروسازی با مدارک بین المللی هستید . می خواهید در کانادا فعالیت نمایید، می توانید با ثبت نام کردن در Pharmacists’ Gateway Canada کار خود را آغاز نمایید.

 

دوره های رشته داروسازی در کانادا در دانشگاه تورنتو

این دوره آموزشی تحصیل در کانادا در دانشگاه تورنتو به صورت آنلاین و حضوری برگزار خواهد شد و دانشجویان را برای ورود به گذراندن آزمون ها و ورود به سیستم داروسازی آماده خواهد کرد. طول این دوره آموزشی حدود 4 ماه طول می کشد.


دوره آموزشی داروسازی دانشگاه بریتیش کلمبیا

در این دوره آموزشی تحصیل در کانادا، در مدت 6 ماهه دانشجویان بین المللی را با سیستم داروسازی کانادا ترکیب می کند که برای شروع بسیار خوب می باشد.
مراحل ثبت نام:
ثبت نام در Pharmacists’ Gateway Canada و همچنین پرداخت مبلغ ۳۲۵ دلار، قبول شدن در آزمون Evaluating Exam که توسط سازمان PEBCبرگزار می شود. قبول شدن در آزمون آیلتس با حداقل نمره ۶.۵ قبول شدن در آزمون اول Qualifying Exam، ثبت نام کردن در دوره های آمادگی مورد نظر دانشگاه خود، قبول شدن در آزمون اصلی Qualifying Exam که توسط PEBC برگزار می شود.
دوره های داروسازی که در دانشگاه مونترال برگزار می شود (به زبان فرانسوی)
این دوره 16 ماهه می باشد که سالی یک بار و با ظرفیت محدود برگزار می شود.

 

منابع مناسب برای داروسازان بین المللی که در کانادا می خواهند مدرک های خود را معادل سازی کنند و در آزمون ها شرکت نمایند.

دپارتمان رشته داروسازی در کانادا و در دانشگاه تورنتو International Pharmacy Graduate Program))
دپارتمان رشته داروسازی در کانادا و در دانشگاه بریتیش کلمبیا Canadian Pharmacy Practice Programme))
برنامه متصل شدن داروسازان بین المللی به کانادایی در دانشگاه کلگری و ادمونتون International) Pharmacy Bridging Program)


برخی از برنامه های مفید برای داروسازان خارجی که می خواهند در آزمون های رشته داروسازی در کانادا شرکت نمایند:

دوره های رایگان و آنلاین برای داروسازانی که در آلبرتا هستند.
(Directions for Immigrants in Trades and Professional Careers)

دوره هایی برای کسانی که می خواهند در آزمون رشته داروسازی در کانادا قبول شوند.
( (Immigrant Services Association of Nova Scotia


انجمن ملی قانونگذار رشته داروسازی در کانادا

The National Association of Pharmacy Regulatory Authorities))NAPRA : یک انجمن در سطح ملی می باشد که نحوه عملکرد داروسازان را مورد بررسی قرار می دهد.
نکته: مواردی که گفتیم مربوط به داروسازان می باشد و این موارد برای تکنسین ها داروخانه ها متفات خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر میتوانید با ویزا موندیال تماس حاصل نمایید. اگر می خواهید در رشته داروسازی در کانادا تحصیل نمایید می توانید برای با مشاورین ویزا موندیال ارتباط برقرار نمایید.

به خدمات اخذ ویزای تحصیلی بورسیه اخذ ویزای دائم نیاز دارید؟

آیا به دنبال بهترین مشاوره مهاجرتی هستید؟

تماس تلفنی با دفتر ایران روزهای کاری – از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰ به وقت ایران

ایران مهاجران مجری خدمات وقت سفارت، ویزای کانادا مرجعی معتبر برای عزیزانی خواهد بود که قصد سفر دارند ولی اطلاعات کافی در این زمینه را ندارند. با افتخار بسیاری از خدمات ما رایگان بوده و تنها در خدماتی که نیاز به صرف هزینه می باشد اقدام به دریافت هزینه می نماییم.

خبرنامه

برای دریافت آخرین اخبار و اخبار ما ، خبرنامه ما را مشترک شوید

اطلاعات رسمی:

  • مشهد، خیابان فلسطین، فلسطین 19
  • ۰۵۱-۳۸۴۲۲۶۴۶
ساعت کاری:

روزهای کاری – از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰

تمامی حقوق برای سایت ایران مهاجران محفوظ است

طراحی و توسعه : web.twin

×
×
شروع مکالمه
یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید
× چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم؟